Jag fick ett tips och kollade upp ett företag som producerar vintage eko-streetwear – C/O Berge i Malmö. Jag måste säga att jag verkligen gillar konceptet – jag ska försöka beskriva det så som jag ser det.

Familjen Berge fann sig själva fast i bekvämligheten och upptäckte plötsligt att de inte längre kunde komma på fler ursäkter för att inte gå vidare i livet. De bröt upp och gav sig av på en lång resa runt jorden och under tiden, på vägen kom C/O Berges vision till liv.

Såhär berättar Andreas Berge:

Vi reste jorden runt under knappt ett halvår och kom då på idén att involvera spännande människor, från 5 kontinenter, som vi mötte i ett klädesprojekt. Allt eftersom blev projektet seriösare och seriösare, och nu drygt ett år senare så är vi klara med vår första kollektion. Basplaggen är designade i samarbete med den malmöbaserade designern Annette Lindkvist och hela kollektionen är tillverkad i Portugal av 100% ekologisk bomull.

Alla kläder har en story bakom sig – ett ansikte – en historia. Dessutom går en del av förtjänsten till något valt projekt. Ett exempel är den sista vita T-shirten ovan, och som är designad av Alicia nedan.

Missa heller inte denna lovely sida – där man kan få tips och ideer på hur och när man kan använda T-tröjorna *ler*

Missa heller inte alla som är involverade i kläderna världen över. Om dem kan du läsa här.

Jag gillar initiativet! Jag tycker om historierna bakom människorna och plaggen, och att få veta att en del av visten går till valda hjälpinsatser. Jag tycker dessutom kläderna är toksnygga. Deras concept ”Clear conscience business” tycker jag många fler borde ta lärdom av.

Håll utkik i eftermiddag för då lottar vi ut en av deras fantastiska T-Shirtar!!!

Bilder: C/O Berge

