För några veckor sedan skrev jag om Eco Balls, och här kommer ännu ett tips om ekologisk tvätt. Tvättnötter. Det låter ju inte klokt egentligen. Tvätta med nötter? I tvättmaskinen? Det tror jag när jag ser det tror jag många med mig skulle säga/tänka.

Det vi pratar om är Indiska Tvättnötter/Såpnötter (sapindus mukorossi) I skalet finns det ett ämne som heter saponin, som är ett naturligt rengöringsmedel. Saponiner minskar ytspänningen och rengör genom att emulgera smuts, fett och damm.

* Miljövänligt 100 % biologiskt tvättmedel utan kemikalier.
* Milt och skonsamt men samtidigt grundlig och effektiv rengöring av både vit- och kulörtvätt. Kan användas till alla tyger och temperaturer.
* Sköljmedel är inte nödvändigt.
* Idealisk för allergiker och vid hudproblem – mild mod huden.
* Doftneutral. Billigare än traditionella tvättmedel.
* Resterna kan komposteras.

Tvättnöten är ingen nöt utan en frukt, så nötallergiker kan använda dem!

Det låter ju väldigt bra, men hur gör man då i praktiken, tvätta med nötter i tvättmaskinen? Jag får en bild i huvudet: Kastanjer hoppar runt inne i trumman. Fel fel!

Tvätt i maskin:
Lägg 5 – 8 nötter i en tvättpåse, (beroende på hur hårt smutsad tvätten är, hur hårt/mjukt vatten man har) i en tvättpåse, en hopknuten strumpa eller dylikt och lägg den i tvättmaskinen.
Nötterna kan användas tills de inte glänser längre, då är saponinet i nöten slut, byt bara ut de nötterna som är slut. Du skall inte använda någon typ av tvättmedel eller sköljmedel. Vid vittvätt, kan du använda naturligt blekmedel. Vill man ha doft på sina kläder kan eterisk eller parfymolja användas i sköljningen.

Vill du läsa om andra människor som har provat dessa nötter finns det en rad recensioner längst ner på denna sida!

All information och även bilder är lånade enligt överenskommelse från Tvåleriet!

