Jag fick ett tips om en liten mysig ekobutik på Rosenlundsgatan 20 i Stockholm! Det är Maria som driver den och hon skriver såhär om butiken Smaksatt :

Att eko-trenden pekar uppåt är det ingen tvekan om.
Vi är mycket mer medvetna om vad vi stoppar i våra kroppar.
Vi har även börjat tänka på vad vi utsätter vår jord för med alla miljögifter som vi släpper ut i mark och luft. Något som också uppmärksammas mer är att alla bönder och odlare som tillverkar det vi äter också ska få en rimlig ersättning för det arbete som de lägger ner.

Öppettider
Mån-Ons 11.00-18.00
Tors-Fre 11.00-19.00
Lördag 11.00-15.00
Söndag Stängt.

Här kan du hitta:
ekologiska mejeriprodukter, dessertostar från Sörmland, sylt och marmelad från Östergötland, ett stort utbud av oljor, biscotti och skorpor från Eskilstuna, ekologiska grönsaker, dinkelprodukter, rättvisemärkt kaffe och te, choklad och mycket annat.

Jag tog med mig familjen och promenerade dit i lördags. Vilken affär!!! Liten och mysig, Maria spelade klassisk musik lågt och det luktade mums därinne. Trevligt prat och tips på godsaker. Vi kom därifrån med en kasse mums till barnen. Smoothiesarna de större barnen provade försvann snabbt – de kom från Ella´s kitchen. Dante provade en persika/aprikos Peter Rabbit organics smoothie.

Finns massor med bra saker till barnen dessutom som man sällan får tag på i Sverige! Vi fick prova pureer -Dante slevade i sig en ekologisk äpple och blåbärspure från babynat. Han har bestämt att morots och pumpapureen ska ner i hans potatismos nästa gång vi äter det.

Smaksatt är butiken jag själv skulle velat öppnat om jag inte arbetat med det bästa jag vet någon annanstans. Tänk England, tänk Frankrike, tänk lite medelhavskänsla, tänk ekologiskt, tänk kvartersbutik med vacker inredning och varor med ett syfte. Smaksatt – är klockren!!!

Bilder: Smaksatt

