Våren kom, och försvann igen. Denna har erbjudit snö i stora delar av landet. Vi med många hade hunnit byta till sommardäck förstås. Fördelen med snö om våren är att den försvinner ganska fort igen. Efter snö kom regn och efter regn kom sol. Idag fredag har det ju faktiskt varit riktigt fint väder. (jag pratar om Stockholm där jag befinner mig om dagarna) Men helgens väder som just visades på TV avslöjade ännu en kall och blöt helg. Snö i norr och regn i söder. Det är aprilväder kort och gott.

Men, nu tycker jag att vi försöker se det positiva i en kall och blåsig helg! Kom igen. Vi ger 2 bra fördelar var! Jag börjar:

* Vad skönt att det ska bli kallt och blåsigt i helgen då kan vi kura inne och mysa med tända ljus och planera bröllop!
* Vad bra att det ska bli kallt och blåsigt i helgen när jag ändå ska sitta i en gymnastikhall hela lördagen

Johanna går på bugg, med andra ord hon dansar bugg. Hon dansar bugg 1 gång i veckan och detta är första terminen och imorgon är det distriktmästerskap och T Ä V L I N G! – Mamma jag är jättepirrig, sa hon ikväll. Hon dansar i par med sin klasskompis Robin. De fick bara börjar buggkursen i par. Alla tjejerna hade raggat väl och tjatat med lyckat resultat på sina killar i klassen. Nybörjargruppen i år var så stor att de fick ha två klasser.

Johanna och Robin ska imorgon alltså dansa sin första buggtävling. De kommer att ha matchande kläder, gröna nertill och vita upptill. Johanna har en grön vid kjol hon gillar och en vit blus i samma stil. Jag kommer att fotografera och naturligtvis alla läsare ska jag försöka att åstakomma en bild som kan publicerar på denna blogg!

Vad händer övrigt helgen, om ni nu mot förmodan inte tänker gå på distriktmästerskap i St:Ilianshallen.

Naturligtvis måste vi nämna Nordiska Trädgårdsmässan som går av stapeln på Stockholmsmässan söder om Stockholm. Mässan har en egen hemsida!

Du har seminarier och föredrag i mängder och jag visar er bara ett litet axplock!

LÖRDAG 12 APRIL
Stora scenen
10.00 Ormbunkar & vänner – Mästarrabatten 2008 – Henrik Morin, Mästarrabatten/GRO Plantskolor
10.30 59 buketter och lite till från min trädgård – Denise Grünstein, Prisma
11.00 Rosor för nordiska trädgårdar – Lars-Åke Gustavsson, Natur & kultur
11.30-12.30 Odla med P1 – Fråga Maj-Lis! – Lena Redin o Maj-Lis Pettersson, SR
12.30 Trädgårdstrolleri i gult, vitt och rött – växter och vatten i skön harmoni – Olle Fernström, Garden Aquatica AB
13.00 Trädgårdstrender 2008 – Marit Danielsson, Allt om trädgård
13.30 Refugium – trädgård som tillflykt – Ingela Bendt, Bonniers
14.00 Mördarsniglar – lär känna dina fiender – Jeanette Thelander, Ordsmedjan
14.30 Gräsmattans skötsel och underhåll – Jan-Åke Tyllman, Stihl Viking
15.00 Bland vilda porslinsblommor – Torill Nyhuus, Sv Hoyasällskapet
15.30 Plantera i kruka – Agneta Ullenius, ICA bokförlag
16.00 Försmak på framtidens trädgårdsskötsel – Stefan Axelsson, Husqvarna
16.30 Våra vilda vårblommor – tro och vetande – Kerstin Ljungqvist, Sv Örtasällskapet

Detta får mig onekligen att längta efter vår och grönska ytterligare. Jag vet inte vad det är som är så förlösande när växtligheten föds på nytt. Varje år är känslan lika stark. Våren är här. Grönskan kommer. När solen gör sitt kan man nästan se hur blommorna växer upp ur den mörka gjorden, strävandes efter ljus och värme.

Och då kommer pollen.

Jag lider med alla nära och kära (och övriga) som drabbas av pollenallergi varje år. Vissa känner av björken mest och andra lider när gräsklipparna brummar i villaområdena. Jag höll faktiskt helt på att glömma mig själv. Jag har ju faktiskt det själv också om än lindrigt jämfört med många andra. Jag får ögonkli. Det är bara att köra droppar frenetiskt, glömma mascaran några dagar och hoppas att det fort går över!

Det pratas mycket om naturliga preparat mot pollen i år.

Nasaleze är en helt ny och unik metod att behandla hösnuva och andra allergiska reaktioner. Istället för att dämpa allergireaktionen, fungerar Nasaleze som ett extra filter i näsan. Nasaleze hjälper näsans slemhinna att filtrera bort och absorbera oönskade partiklar, så att dessa inte kommer i kontakt med slemhinnorna och kan utlösa en allergi.

Är det någon som har provat något? Eller någon som tänker prova något naturligt preparat?

Jag vill önska er en trevlig helg, och så vill jag veta, TVÅ bra saker med snöslask i aril 😉

Bild: Trädgårdsmässan och Nasaleze

