Den här gången tänker jag inte skriva en traditionell helgblogg utan jag tänker fundera lite kring rättvisa. Vad är rättvisa för dig? Jag har valt att provocera en smula – lämna gärna kommentarer!

”Rättvisa, etiskt begrepp som innebär normen att följden av handlingar, egenskaper eller förhållanden är moraliskt rätt, rättsinning och rättfärdig med beaktande av den som berörs av handlingarna, egenskaperna eller förhållandena.”

Jag tänker prata om rättvisa i den lilla sfären – för att rättvisebegreppet annars är oftantligt stort och berör långt mer viktiga saker än det jag ska ta upp.

300px-justice_statue.jpg

När jag växte upp mätte man läsken i glaset med en linjal, delade upp godiset exakt och fick en pengar så skulle den andra också ha. Fast inte hemma hos mig för min mamma sa: Livet ÄR inte rättvist. Jag tyckte det var dumt för det vistte väl alla att det var – vi delade till och med sockerkakan vi bakat exakt i skolan. Man kunde inte få favörer i skolan heller – för om ingen annan fick så var det ju orättvist! Hos vissa kompisar hade de till och med scheman för när barnen fick sitta i framsätet i bilen – så det blev rättvist. Eller föräldrar som gav pengar till de barn, utöver julklappar, som det skiljde till syskonens present!

Det är många i den generationen som fortfarande tycker att de blir orättvist behandlade inom många områden, löner, möjligheter etc och som går på om orättvisor de drabbats av helt utan anledning.

Jag läste en artikel om detta – om en bok som just kommit ut eller ska komma ut – jag minns dessvärre inte riktigt! Men eftersom jag precis läst: Hälsa, IForm, PS, Leva och Topphälsa – så bör det vara i någon av dem *ler*

Hur lever du själv, vad lär du dina barn? Har ni millimeterrättvisa hemma hos er?

Vi har det absolut inte – för livet ÄR inte rättvist! Jag tror inte på att lära ut att barn alltid ska ha exakt samma – jag tror barn behöver höra att man får efter sitt eget behov. Eller så jämnar det ut sig på sikt. Jag kan inte ge en bild av verkligheten som inte stämmer – DÄR kan vi tala om ett ljug som ger konsekvenser – inte att tomten finns. Vi ser effekterna i den gnällgeneration som växte upp på 70 talet – som gnäller om orättvisor inom alla möjliga områden. Om 40 talisterna var en stor krävande generation – rekordgenerationen, så är 70 talisterna helt klart gnällgenerationen. Vi har FÖR många val, FÖR många möjligheter, FÖR lite tid, inte VÅRT fel när saker händer…vi har ju ingen lokal…ungefär. Ameh – det var ingen som sa att jag skulle….Nuförtiden kan det komma från Jeppe eller Cilla 35.

Näe hörreni, livet ÄR inte rättvist för då skulle jag inte sitta här på jobbet, jag har redan slutat, och skriva helgbloggen men jag har inte hjärta efter en vecka med massor med övertid – att sätta mig vid datorn när jag kommer hem.

Ha en fin helg alla därute!

Bild: Wikipedia – Justitia

