kimono.jpg

    Bild på kimono från Gudrun Sjödén

    Jag har ordat om problem med vardagslogistiken vid flertalet tillfällen men nu kommer en ny fundering kring tid: Helgpanik.

    Just nu har vi trots ett väldigt pusslande hit och dit och med hjälp av främst mormor fått det att flyta ganska okej med vardagslogistiken. Arbetsscheman som matchar men ändå får stuvas om titt som tätt eftersom det kommer kurser och annat med arbetet som påverkar.

    Men nu rör mina funderingar någonting helt annat. Helgpanik. Känns kanske lite överdrivet att skriva panik, men ibland känns det så. Panik över att inte hinna med allting jag känner att jag behöver hinna med, och definitivt inte hinna med det jag vill hinna med.

    Påskhelgen var faktiskt helt underbar. Vi hade förmånen att få vara hemma 5 dagar (plus en VAB-dag för mig också på onsdagen). På 5 dagar hinner man, städa, röja, planera bröllop, uträtta ärenden, vara social med familj och vänner, åka på matcher med barnen, träna och slutligen kanske det viktigaste för att fortsätta orka framåt: vila!

    Hur klämmer man in allt detta på en 2 dagars helg? Det gör man inte, och vila är defenitivt det som får strycka på foten oftast.

    I stort kan man väl säga att det handlar om prioriteringar. Men hur väljer man bort saker?

    När kliver downshifting in? Måste man lämna storstaden för landsbygden? För egen del skulle jag tjäna närmare 3 timmar extra varje dag om jag slutade pendla till arbetet. Men vad gör man när det inte finns att uppbringa ett arbete i hemstaden?

    Min prio inför helgerna är dock helt klar. Det börjar på S och fortsätter med ovmorgon = SOVMORGON! Varje helg vill jag ha (minst) en sovmorgon. Egentligen är det struntsamma om jag sover eller inte, men sängen ska vara tom och bara min och jag ska få ligga i sängen till minst 09! Solo! Jag blundar gärna, sover gärna, men ibland ligger jag faktiskt bara vaken och vilar, eller smsar med vänner! Men det är min stund!


    Jag går upp när jag känner lukten av kaffe

    Hur vi sen får ihop resten av de 48 timmarna som kallas helg, det går inte alltid, men sovmorgon, det vill vi ha!

    Vad är er prioritering på helgen? Om ni jobbar helg, vad är er prioritering på er lediga dag?

    Trevlig helg, och fokus på det positiva!

    Bild: Wikipedia och Gudrun Sjödén

