Av en viss anledning så har jag läst på mig i ämnet de senaste dagarna. Det är verkligen olika bud och jag själv har alltid levt efter ”så länge jag inte har feber och ont i halsen så tränar jag” Jag är benägen att fundera över detta nu.

Vad man ska akta sig för är risken för myokardit – hjärtmuskelinflamation.

hjarta.jpg

”Hjärtmuskelinflammation kan du få som en komplikation vid vissa infektioner, framförallt virusinfektioner.”

Om man får en inflammation i hjärtmuskeln, så kallad myokardit, försämras hjärtats förmåga att pumpa runt blodet i kroppen och vätska kan då samlas i lungorna och i hjärtsäcken, den hinna som omger hjärtat. Ofta har man också en hjärtsäcksinflammation samtidigt.

Hjärtmuskelinflammation kan man få i alla åldrar och även om man är frisk i övrigt. Orsaken är nästan alltid en virusinfektion. Risken att få hjärtmuskelinflammation ökar om man idrottar trots att man har halsont eller feber.

Oftast läker inflammationen utan att ge några bestående problem, men den kan också förvärras och leda till att hjärtmuskeln skadas, ibland allvarligt.

Symtom
Har man fått en inflammation i hjärtmuskeln är det vanligt att man

får oregelbundna hjärtslag och hjärtklappning

får feber och värk i kroppen

känner ett tryck över bröstet

känner sig trött och andfådd.

Detta står hos sjukvårdsrådgivningen och då ser det ut som att så länge man inte har halsont eller feber så borde det vara lugnt…eller? Visst kanske det men samtidigt vet vi ju att en del virusar smyger sig på – snor idag kan vara halsont imorgon.

Mitt nya råd till mig själv är avvakta 1-3 dagar -sker ingen större förändring – använd rådet ”inte vid halsont eller feber”. Märk dock att det ändå inte finns garantier för att undkomma myokardit så det bästa är såklart att vänta ut förkylningen. Den tiden man får vänta är knappast jämförbar med den tid kroppen tar att läka efter en hjärtmuskelinflamation!

Bild: wikipedia. Citat: Sjukvårdsupplysningen

