Jag köpte ett par byxor till min tvååring Dante före jul som är fantastiska och jag bara måste tipsa om tjejen som gjort dem. Anna Dahl heter hon och har ett stort intresse av att sy till barn.

”Jag har sytt så länge jag kan minnas, allt från dockor, dockkläder och gosedjur, via gardiner och dukar till balklänningar, kavajer och brudklänningar. När jag fick egna barn vaknade mitt stora intresse för barnkläder. Att sy och skapa är det roligaste som finns och mina barn är alltid min största inspirationskälla.”

Något JAG vill poäntera för alla er som letar unika kläder:

”Kläderna jag designar är glada, mjuka och praktiska. Jag designar bara kläder som jag vill att mina egna barn ska bära och som barnen själva väljer. Varje plagg sys bara upp i ett fåtal exemplar per färg och storlek.”

annadal.jpg

Såhär skrev hon till mig när jag frågade om det var något speciellt hon ville framhäva:

”Det som jag tycker är viktigt när jag syr kläder är att de ska vara sköna för barnet att bära, fina att se på och att det ska se likadana ut efter tvätt. Jag förtvättar alla tyger, vilket gör att man inte råkar ut för plagg som vrider sig eller krymper. Jag tycker det är så tråkigt när jag själv köper något till mina barn och så blir de tråkiga efter en tvätt.”

Men det finna andra saker också – som läckra haklappar i vaxdukmaterial.

haklapp2.jpg

Anna har nyligen öppnat en webbshop och jag skickar in er där – här.

Bilder: ADD design

