Hur gör ni i samtalen med andra i allmänhet – eller nära personer kanske? Tänker ni på hur ni formulerar er?

De senaste dagarna har jag funderat mycket kring negativa vibrationer och formuleringar. Som en del av er vet så har jag börjat nytt jobb. Reaktionerna inför mitt nya jobb har varit odelat positiva tills det nu gått ungefär en vecka. Då har jag fått frågor om hur första veckan varit som resulterat i följande – är det tillräckligt att göra eller känner du dig borttappad såhär i början?(utgångspunkten för samtalet) Nej, jag har massvis att göra. OJ, har du FÖR mycket att göra – akta så du inte bränner ut dig.(slutsatsen av informationen jag kontrade med) Nej, det är alltid mycket i början har jag sagt – det är bara kul.

Inte helt övertygad börjar prata om arbetstider: Vad har du för arbetstider? Jo, flexibla under ansvar! Jamen vad betyder det? Ja att det är mycket ibland men när det är mindre kan jag ta ut sparade timmar och jobba mindre. Ligger på mitt ansvar att få timmarna gjorda. Jag kan byta en fredag eftermiddag med kanske läkarbesök till en lördag fm. VA??? Måste du arbeta på lördagar – ja vad svarar man?!

INGET positivt alls – inget KUL oj vad spännande. Jag tänkte först – formulerar jag mig fel?

Jag har kommit till slutsatsen att en del människor väljer att plocka ut minsta lilla som kan vändas till något negativt och fokusera på det.

Vår bil har varit på verkstaden – den är servad och lagad. Det blev DYRT men vi har valt att se det positivt – inga fler regniga, snöblaskiga promenader upp till dagmamman, storhandlingarna på G igen och framför allt – smidigheten och rörelsefriheten. Men vad fokuserar andra på – jo OM vi blivit lurade av verkstaden + hur mycket det kostade – jag ORKAR inte höra. I huvudet skriker en röst – HUR ORKAR NI??????

Det är trendigt att tänka att man väljer bort energitjuvar – men jag tror inte det ska vara så – JAG/vi måste lära oss att förhålla oss till många av dessa och dom till oss – annars står vi där med många ibland kanske ganska lättvindligt bortvalda och hur kul är det?! En del människor kanske måste bort men då var det säkert ömsesidigt – ingen kunde ge vad den andra behövde. En del behöver jobba mer aktivt med sig själva innan de öht kan ha speciellt givade relationer.

Jag menar INTE heller att människor ska tänka sig för innan de pratar – jag menar att människor ska tänka på vad de fokuserar på i givna situationer. Fokuserar du på att finna det positiva eller fokuserar du på det negativa? Sprider du det till din omgivning – tänk om. Jag är helt övertygad om att man kan vända den negativa spiralen och få ett rikare liv på samma gång. Man kan inte ALLTID leva efter den premissen men ju oftare man kan det – desto bättre för alla.

Så jag funderar vidare på hur även jag ska finna ett förhållningssätt till mitt dilemma – jag kommer nog på varinater – eftersom! Det finns sällan universallösningar som funkar på olika unika individer, som det faktiskt handlar om.

DET var min söndagsfundering!

blomma.jpg

Bild: privat

