Efter en vecka i solen med 6 barn mellan 21 månader och 11 år känns det som om vi har samlat på oss lite erfarenhet vad gäller solskydd. Här kommer en gemensam utvärdering:

Eucerin solskyddsfaktor 40 Junior

Fungerade väldigt bra. Spray med lagom spridning som sedan smörjs in i huden. Kladdar väldigt lite och sjunker fort in i huden. Möjligen kan det vara lite knepigt att spraya rakt när man är kletig om händerna, men det går ju att lösa genom att skölja av händer under vattenkranen!

Vi sprayade på morgonen, och eventuell komplettering/omsmörjning efter eftermiddagsluren om vi duschat av gossen innan.

Storasyster började med 40 men längre fram under veckan räckte det med solskyddsfaktor 20 för henne. Vi använde Eucerin Spray även där.

Houdini solskyddskläder
Till en liten vildingkille som helst inte sitter still under ett parasoll och leker kompletterade vi med solskyddströjor från Houdini. Det kändes väldigt tryckt att veta att när han satt där på stranden, grävandes med sin älskade spade och kratta, långa stunder, att det inte var någon som helst risk att han skulle bränna sig. Vi hade en långärmad och en kortärmad. Dessutom, i den värmen och de ljumma vindarna gjorde att tröjorna torkade väldigt fort. Otroligt bra!!


Houdini Långärmad t-tröja Liquid Skin Crew, från Uteungar

Storasyster ville först helst inte ha sin tröja, men när hon insåg fördelarna var det inget snack. Fördelarna? Jo hon kunde ligga och snorkla läänge, och visste ändå att hon absolut inte skulle bränna rygg och axlar! Dessutom svalkade tröjan lite i värmen.

Keps, hatt, någonting på huvudet!
Det borde vi alla ha i solen. Min solhatt låg dock väl gömd i resväskan hela veckan. Dumt nog. Sonen hade dock två stycken solkepsar från Polarn och Pyret som vi använde varje dag! Ett skydd för ljus i ögonen men också självklart för solen på huvudet, på öronen och nacken.

Jessicas funderingar !

sandlek.jpg

Två av mina fyra barn har hy som bränner lätt – den yngsta och den äldsta. Vi gjorde som så att vi smörjde alla med hög solfaktor ändå men de två med hy känsligare för solen – fick ha solskyddskläder. De andra två hade det också när vi badade under de kritiska timmarna mitt på dagen.

houdini.jpg

Dante levde i denna kortärmade från Houdini, Tom hade en sådan som Marie lagt in bild på ovan. Astrid hade en gul långärmad tröja från Houdini. Dante hade även shorts från Houdini men även helt set från Prinskronan & Princesskronan som jag köpt året innan. Dessvädde fann jag inga solskyddskläder Houdini till 10 åringen som behövde strl 150 så jag panikbeställde från Sunblock – inte alls lika smidig och tunn men fungerade väl ändå.

Houdini kan du hitta hos uteungar.

Annars använde jag dessa solskydd till barnen från ACO – med fysikaliskt filter – som jag skrivit om tidigare här. Råden jag ger där – har jag själv efterlevt. Vi var på Rhodos med stark sol – på minsta Dante två år använde jag mest täckande solskyddskläder, solskyddsmössa/keps och smörjde exponerade delar av kroppen. De andra hade mestadels täckande under tiden 11-15 + fysikaliska solskyddskrämer under annan tid + smörja ofta då de låg i poolen/havet mest hela tiden.

glasshopp.jpg

Vi vuxna var noga med att smörja, jag med solfaktor 30 i början, 50 i ansiktet och gradvis sänkte jag men använde aldrig lägre än 15. 50 i ansiktet hela tiden! Magnus använde nog solfaktor 15 hela veckan. Med 37 grader i skuggan så befann vi oss i skuggan större delen av tiden dessutom! Solbruna blev vi allihopa ändå men inte brända!! Vill även göra er uppmärksamma på att Houdini har likadana solskyddskläder även för vuxna – läs mer här.

Bilder: Privata, Houdini/uteungar samt Apoteket

