Jag har skrivit om Kolonigården förr – här och mer utförligt här – men nu vill jag poäntera något jag gillar – en miljöplan på hemsidan.

optimerad-ettbraliv-disken.jpg

”Det här gör vi för att skona miljön

Kök och Servering

Vårt kök är HACCP certifierat.

Våra matleveranser kan vi spåra till ursprungsland.

Kött och fisk vi serverar är från Norden och är inte antibiotikabehandlat eller vattensprutat.

Grönsakerna är i största möjliga mån närodlade och kravodlade.

Frukt, vår vegetariska tallrik samt våra rätter för de mindre är helt ekologiska och kravodlade.

I bakverken finns inga transfetter, konserveringsmedel, färgämnen eller artificiella sötningsmedel. Mjölsorterna vi använder i vårt bageri är ekologiska.

Vi serverar ingen dryck med artificiella sötningsmedel.

Allt engångsmaterial (servetter, påsar etc.) är kompostibelt, återvinningsbart och Svanenmärkt.

Våra disk- och rengöringsmedel är Svanenmärkta.

Vi källsorterar.

Butiken

Inga skönhetsmedel är testade på djur.

Flertal av våra produkter i Skafferiet bär Fairtrade-stämpeln.

Vi återvinner all jord. Våra plantor gödslas med naturgödsel.

Vi har energisparprogram.

Ingen kan inte göra allt, men alla kan göra något…

Ett initiativ att poängtera tycker jag! Jag som konsument vill veta nuförtiden – jag tror vi börjar bli många som vill veta hur företaget vi handlar ifrån resonerar! Fler företag betonar detta idag – men extra stjärna till Kolonigården som lägger det så pass synligt på hemsidan!!

Så passa på att göra ett besök eller varför inte köp deras lunchkuponger – ni som arbetar i närheten!

kolonigarden.gif

Ordinarie öppettider: mån-lör 11.00-21.00 *(20.00), sön 11.00-19.00 *(18.00) * OBS: Köket stänger.

Bild o citat: Kolonigården + privat

