Jag har en period känt att jag skulle vilja bli lite piggare- får en nystart. Man kan läsa om DETOX på många olika ställen men vad är det?

”DETOX, ELLER AVGIFTNING, har blivit en term på modet. Amerikanska fotomodeller och skådespelare uppges ägna sig åt det. Genom till exempel fotbad och örttinkturer hoppas de kunna öka kroppens utsöndring av olika giftämnen och därmed känna sig piggare och friskare.

Så skriver tidningen hälsa!

Zarah Öberg skriver såhär i sin blogg.

”Den härligt renande och giftfria trenden detox har kommit till Sverige och är med stor sannolikhet här för att stanna. Dieten kallas för kroppens 10.000-milaservice, är strikt vegetarisk och bygger på att levande föda, vätskeutsöndrande örter och härliga vitmainbomber kantar dina middagar. Den kost som detox innebär är balanserad, stärkande, renande och på inget sätt onaturlig för kroppen. Våra organ får vila från konserveringsmedel, sötningsmedel, gifter och andra mindre gynnsamma tillsatser samt rensas från slaggämnen som hämmar vårt näringsupptag.”

biodrain.jpg

Det finns olika produkter på markanden både i dagligvaruhandeln samt hos hälsokosten som man kan använda sig av. Dessa kostar mellan 200-400 kr. Den senare gör att man automatiskt ökar sitt vätskeintag då varje kapsyl blandas i 1L vatten och dricks under dagen. Men dessa har även fått kritik och hela detoxbegreppet också.

Här kan du läsa lite om det.

methodraine.jpg

MEN jag fick just mail från Zarah Öberg som sa att hon just skrivit om detox i sin blogg. Jag rusade dit och skrev ut planen för ”hemma detox” Inte alls tokigt och när man ser innehållet så kan man nästan gissa energiboosten som kommer med alla de där grönsakerna och frukterna.

Som tur är så är jag ägare till både mixer och råsaftcentrifug så det ska nog funka bra det där. Jag tänker påbörja min ”zarahdetox” i helgen – maken ska jag dra med på den också – vi är båda trötta och hängiga och han har inte orkat sina långa träningspass på ett tag nu. Han lät dock inte helt överförtjust när jag chockade honom med nyheten på jobbet alldeles nyss – men han lovade iallafall – eller så var det fäör att barnen i matsalen överröstade – så han inte vet riktigt vad han gått med på *ler stort*

Bilder och kursiv text: Hälsokost samt Zarahs sida

