Jag läste en artikel i senaste Levatidningen och kom på mig själv med att le stort. Jag har fått frågan flera ggr – hur orkar du göra så många olika saker – blir inte ditt ”riktiga” arbete lidande? Nej svarar jag – det berikar hela livet. Men Jessica vad GÖR du egentligen? Ja vad svarar man…lite olika saker!

Det handlar om att man lägger till en slash/ till den nuvarande karriären. Man KAN vara flera saker samtidigt. Att man har något ytterligare behöver inte betyda att man måste kliva ner från den första karriären.

I artikeln nämns en bok jag vill åt. Marcie Albohers – One Person/Multiple Careers.

career.gif

”From lawyer/chefs to surgeon/playwrights and mom/CEOs, today’s most fulfilling lives are the ones filled with slashes. One Person/Multiple Careers is essential reading for anyone who is loathe to answer ”What do you do?” with a single answer.”

Det viktiga är egentligen att man är bekväm med att starta upp nya saker och vara beredd på nya saker hela tiden. Man MÅSTE heller inte agera på varenda idé man får – men man kan spara dem i sin kreativa idébank för man vet aldrig när idén kan behövas. Lika som med kontakter och kontaktnät – man underhåller sitt nätverk för goda långsiktiga relationer.

Trendcoachen Göran Adlén kallar slash workers för dutteliduttare men jag gillar inte den benämningen för det låter som man gör lite här och där och inget går framåt eller blir något av – så är det absolut INTE. Det handlar om karriärer som rullar parallellt – kanske på olika stadier dessutom.

Det handlar också om att man inte vill göra samma sak alltid eller egentligen NU för man vill göra fler saker samtidigt helt enkelt. Det handlar just om glädjen i att vara kreativ inom fler områden – annars skulle man inte fortsätta.

Jessica, måste du göra allt på en gång? Jag tittar tillbaka på hur livet hittills gestaltat sig och svarar….JA!

Här kan du läsa mer om Marcie Alboher.

Bild:Heymarcie.com Källa och idé: Leva

