Jag har sagt det förr, senast i årskrönikan: att blogga är otroligt lärorikt. Det som får mig att tänka på detta igen är det jag skrev om eco-drivning.

Jag kör bil nästan dagligen och just detta med eco-drivning har fått mig att tänka till ordentligt. Allra bäst är naturligtvis att låta bilen stå i huvudtaget, men ofta är vi beroende av detta fordon på olika sätt. Jag pendlar med tåg till arbetsplatsen i huvudstaden, och att behöva förlita sig på SJ kan vara ett prov i sig, men ekonomiskt och ekologiskt tycker jag inte att det är försvarbart att åka bil 2 x 8 mil x 5 dagar i veckan.

Jag kör nästan bara i vår tätort. Till och från järnvägen och passerandes dotterns skola varannan vecka, och sen Maxi för att storhandla.

Vad är det nu för tankeställare jag har fått av eco-driving, jo jag kör mer medvetet dvs jag tänker på hur jag kör. Jag kör aktivt men lugnare. Jag håller hastigheten, inte bara för att det är dyrt om man inte gör det, utan också för att spara pengar och miljö! Kombinationen egotänk och omtanke gör att jag utan problem lättar på gaspedalen.

Säkerhetsaspekten får vi naturligtvis inte glömma. Självklart ska vi följa uppsatt hastighetsbegränsning. Det finns ju faktiskt någon som har tänkt till gällande varje vägskylt!

Ja, dagens stressade samhälle får många att få blyfot, men är det värt det? Jag tycker att det är dags att tänka till.

* Måste jag ta bilen eller går det bra med cykel också? (beror naturligtvis på avstånd och andra aspekter)
* Håller jag hastigheten?
* Kör jag klimatsmart? (och vinner också på det ekonomiskt)

Ska man köpa ny bil tycker jag absolut att man ska ifrågasätta hur miljömedveten bilen är!

UPPDATERAT: Två dagar efter min publicering kom detta att läsa. Med tanke på hur bensinpriset sticker i höjden och skatter föreslås höjas är det högaktuellt!

Jag tar gärna emot fler inspel! Bilen på bilden är nya Mazda 5. Bild: Mazda.se

