Jag blir lite nyfiken nämligen. När jag var 15 var man ökengammal när man var 25. Hade man inte kommit på vad man ville då så var det kört – lika bra och kila vidare tänkte jag då vid 15.

När jag var 20 så hägrade 30 där framme – då när allt liksom var över *ler* Folk ÖVER 30 tänkte jag inte ens på för det slutade ju där. När jag var 20 var de som var 33 år födda på 50-talet – sa ju allt! Sen fick jag barn och åren försvann iväg idag är jag 35 och stolt över vartenda år – inte en chans att jag skulle orka vara mellan 15-25 en gång till. Inte heller liten tror jag – minns ni känslan när de sa att det kanske inte skulle vara snö på julafton…..

Dessutom kommer (förhoppningsvis) erfarenheter med åren, insikter om vad som egentligen är ett bra liv. Att det inte är farligt att inte ha en plan, eller vara utan snö på julafton – att leva här och nu och framför allt- man bryr sig inte lika mycket om vad andra tycker.

Känslan att duga kommer inifrån, inte beroende på vad andra tycker och tänker.

För mig är det dock viktigt att vara i form att se fräsch och sund ut oavsett ålder och visst ser jag också ålderstecken men jag tror vi idag har en hel del förebilder. Starka kvinnor 40 – 55 + som visar att åldern inte spelar stor roll alls – att vi ska glädjas åt visdomen som kommer med åren. Skrattrynkor ska man vara stolt över.

skratt.jpg

Jag hamnade på aftonbladets nätupplaga och läste just om hur man vet om någon är medelålders. Jag är där nu – jag är medelålders, jag har redan varit ung. Den biten var kul, jobbig och lärorik men den är gjord. Samtidigt är man fortfarande ung i andras ögon.

Jag försökte göra mig hörd på ett seminarium i krishantering härom dagen men en äldre dam i chefsposition sa att vad visste jag om utveckling inom krishantering som knappt var en dag över 30 – själv kände hon sig som en dinosaurie sa hon. Hennes egen känsla över sig själv gav mig en känga – faktiskt synd om henne. Jag kunde ju ta det hela som en komplimang OM det nu verkligen är så viktigt att se yngre ut för…ett medelålderstecken jag själv har funderat över är mer när man tar sådant som att visa leg på systemet som en kränkning – ser jag SÅ naiv ut??

Så åldern ligger precis som skönheten i betraktarens ögon oavsett hur vi bedömmer oss själva.

Medelålderstecken enligt aftonbladet kan du kika på här.

Bild: lånad från Kreativ Insikt

