Min tur att helgblogga – alltid lika härligt för helgbloggen blir på något vis mer personlig.

En fantastisk tillställning i helgen går av stapeln på Stockholmsmässan i Älvsjö för alla dom som älskar resor och allt som har med resor att göra. Resemässan Travel.

Lördag 26 januari: 10.00-18.00 Allmänhet
Söndag 27 januari: 10.00-18.00 Allmänhet

travel_n_sv_lit.gif

Travel blir den största resmässan i Stockholm. Nära 400 företag från rese-, turist-, coh mötesindustrin visar sina produkter mellan den 24-27 januari. Besökaren tas med på en resa som kan starta i fjällvärlden och avslutas i exotisk djungelmiljö eller på en sandstrand med varm sand sipprandes mellan tårna.

Här hittar du spännande föreläsningar.

Här kan du få mer inspiration.

logga-varsalong.gif
Grafisk form: Matlida Plöjel

Våren är snart kommen – idag öppnar Liljevalchs vårsalong – en tradition att gå på i min familj!

”Liljevalchs vårsalong är Stockholms säkraste – och kanske tidigaste – vårtecken. Att komma med eller inte komma med, är frågan för både väl etablerade och oetablerade konstnärer. Och så har det varit sedan 1921 då den allra första salongen öppnades.

Varje insänt verk bedöms anonymt, men i slutskedet av urvalsarbetet kan juryn begära att få ta del av vissa uppgifter som dock inte avslöjar konstnärens identitet, exempelvis personens ålder.

Vårsalongens koncept med jurybedömning är en anrik fransk importvara. Sedan 1920-talet har Liljevalchs version av detta upplägg retat gallfeber på somliga medan andra har gillat salongens demokratiska ambition.

Vårsalongen innebär inte minst ett tillfälle för publiken att köpa konstverk, oftast till ett överkomligt pris. Allt är till salu, priset sätts av deltagarna själva – och det är ”först till kvarn” som gäller.

ÖPPETTIDER
tisdag – söndag 11.00-17.00
tisdagar och torsdagar kvällsöppet t o m kl 20.00

ADRESS
Djurgårdsvägen 60 på Djurgården

Entre – 70 kr och barn under 18 år gratis.

Är verkligen en återkommande härlighet! Vi får se när jag hinner iväg!

Mer om vårtecken kan du läsa om här men då är det mer mode det handlar om!

Dessutom älskar jag dessa påskharar från rice som man kan köpa hos inreda.com.

easter-rabbit-200.jpg

Jag avslutar med att tipsa om en bok som säljs slut överallt men som jag jagar. Författaren Anders Paulrud är nyligen avliden och i boken skildrar han hur det är att leva med döden i sin närhet.

paulrud1.jpg

”Nu vänder jag mig nedåt, till fåglarna i underjorden –
Så kanske. Om det inte lät så dramatiskt. Och vackert.
Förresten, det finns inga ord. Ord som ger det mening, döendet menar jag.
Jag försöker hitta dem i det som är nära: nattygsbordet här intill med blyertspennorna och anteckningsboken, några få böcker. Ett glas saft.”

Jag är otroligt nyfiken på boken och vill ha tag i den snarast!

Ha en fin helg alla därute och ta hand om er!!

Bilder och kursiv text: Stockholmsmässan, Liljevalchs, Bonnier förlag, inreda.com

