Dom om min förvåning när jag öppnade IFORMtidningen och fann en ny helgalen löparfluga – att springa baklänges. Tydligen kräver detta 30% mer energi än vanlig löpning.*
Pulsen är högre men man har mindre risk att drabbas av löparskador pgr av det lugnare tempot. Knän och rygg skyddas bättre men vad och lårmuskler får arbeta hårdare och blir smidigare. Enligt IFORM använder fotbollspelare sig av detta som uppvärmning och som kommunikationsträning. Man får dessutom bättre koncentrationsförmåga och bättre hållning – inte illa.

Jag fann dessutom när jag kollade upp fenomenet en smula – att detta inte álls var något nytt – läs mer här.

Själv känner jag att jag bara underhållsmotionerar just nu – jag vill ÖKA – men är lite latmask just nu tror jag. Mitt drömscenario just nu skulle se ut såhär:

Måndag: Löpning 5 km (30 min tempo)

Tisdag: Gymmet 1 h

Onsdag: VILA

Torsdag: Löpning ca 5 km ( tempo som känns ok – pressa lite fartlek om det känns ok)

Fredag: Gymmet 45 min- 1 h

Lördag: Löpning 1 timme

Söndag: VILA

Just nu springer jag 30 min max 3 ggr/v och det KÄNNS! Promenerar gör jag mer – men jag vill att det bränner i musklerna och att jag somnar med en kropp som skriker – jaaag haaar jobbat!!

Marie – dax för en latmaskblogg önskar din co-writer!!

latmasken.gif

Jag vet dessutom att det bara är jag själv som kan få mig att göra det där – drömschemat är ingen ouppnåbar dröm – jag kan ta mig dit. Dessutom just till DET schemat – ganska fort. Jag har bara inte bestämt när jag väljer att anta utmaningen – jag väljer att vara en ”slob” just nu mao!

Det värsta när jag vet att det beror på mig själv är att…jag inte kan skylla på någon annan. Samtidigt ger det mig en styrka – jag har själv makten att förändra – tänk på det!

* Harvard University

Bild: ettbraliv

