Jag har på sistone drabbats av en märklig åkomma; oköplust.

Jag vet inte om det är sviter efter julen som gör att jag inte har någon lust att köpa någonting mer eller om plånboken omedvetet ber om nåd. Jag är en ganska ekonomisk person och jag skulle på intet vis förköpa mig helt galet inför julen, men även om ekonomin tillåter ytterligare köp har jag tappat lusten. Ordet finns inte men Oköplust var det som landade på tungan när jag sökte namnet. 0-köplust kan man skriva också, betyder ungefär det samma.

Ska jag fundera över alternativa orsaker tror jag att det också kan bero på överkonsumtionen i detta land. Vi köper så otroligt mycket saker som vi inte behöver. Jag fick in på en inredningsbutik idag, och ut lika fort igen. Varför ska jag köpa koppar som nu bara kostar 5 kr/st, när jag har väl fungerande koppar hemma?

Jag vet, jag låter hur tråkig som helst, och givetvis handlar även jag ibland, men detta är tankar som kommer allt oftare. Jag tycker att alla borde tänka till lite extra innan det ska shoppas! Behöver jag verkligen denna? Tänk efter hur mycket ni kastar?

Kläder behövs dock till växande barn och till helgen börjar Polarn O. Pyret sin rea. Jag har min bonus kvar och planerar att ta mig till en butik och se över vad som kan fylla sonens tomma byxlåda. Jag hoppas också att deras eko-kollektion finns på rean!

Missa inte heller Cattungar’s kvalitetsrea som började 10 januari. Halva priset på mycket!

Först börjar jag med att säga att jag inte har någon köplust och avslutar med shoppingtips, det verkar kanske lite kluvet. Men ibland finns det ju ett behov, och det är ju bättre att köpa kvalitet sällan, än skit ofta 😉

Bild: PoP och Cattungar

