Något som debatteras flitigt just nu är plastkassarnas vara eller inte vara! I ett samhälle som är nästan uppbyggt kring dessa små saker. Vi bär hem matvaror i dem, använder dem igen som soppåsar, fryspåsar, blöjpåsar och ibland även som väskor. Tygkassar har säkert de flesta sett i affärerna i flera år. Jag har köpt en någon gång men absolut inte kommit ihåg att ta med den nästa gång. Försökt använda papperspåsar mer men då tar det slut soppåsar?!

Dessutom är tygpåsarna SMÅ eller har långa handtag så de är knepiga att bära fyllda med varor. Vi är många i familjen och försök 1. komma ihåg 4-8 st tygpåsar när du ska gå och handla, 2. platsen de tar och dessutom 3. försök bära 4 fyllda otympliga tygpåsar?! Dessutom krymper de vansinnigt när man har tvättat dem.

Jag inser förstås att detta i botten handlar om mej – jag har rätt ovillig att förändra mitt beteende. Ändå är det viktigt att jag gör det.

I världen läggs skatter på plastkassar eller de förbjuds helt. Kina, Irland och även många länder i tredje världen uppmärksammar och försöker förändra detta. Vi borde inte vara sämre.

champion-shopping.jpg

En rosa Shoppingbag från den franska livsmedelskedjan Champion.

När Metro var grön i höstas uppmärksammades påsarna

”Använd påsar om och om igen! I år har 418,349,926,943 plastpåsar redan använts i världen. Genom att sluta använda dem kan vi åstadkomma en skillnad. Det tar mellan 10 och 20 år för en plastpåse att förmultna. Shoppingpåsar finns att köpa på många varuhus och affärer. Låt det bli en vana att ta en påse med dig till affären, precis som vi kollar om plånboken och nycklarna är med.
Metro France”

plastiktueten.jpg

I Indien kan man råka riktigt illa ut.

”I den indiska delstaten Himachal Pradesh är det till och med förbjudet att spara gamla plastpåsar. 15 000 kronor i böter eller sju års fängelse är maxstraffet.”

En del butikskedjor övergår till nedbrytbara plastpåsar men även det kan skapa debatt och ses som kanske inte helt bra det heller – läs mer här.

Du kan även läsa mer här.

Jag ska absolut ta mig en funderare. Hur mycket måste jag förändra i mitt dagliga liv för en liten plastpåses skull? Är en liten plastpåse så viktig för mig att jag inte kan förändra mitt beteende. Håller jag fast vid en vana som är onödig?

Fundera ni därute också!

Bilder: Wikipedia

