Sista ”riktiga” julhelgen har vi nu i helgen även om många firar tjugondagknut. Julloven avslutas med denna helg även om barnen börjar olika dagar nästa vecka. Hoppas alla haft en underbar uppfriskande ledighet. Ut i snön för dem som har snö säger jag – finns det nå´t härligare än röda utekinder?!

Vad står trettondagsafton och trettondagen för? Wikipedia säger:

” Trettondedag jul är den kyrkliga avslutningen av julhögtiden. (I bl.a. Sverige har Tjugondedag Jul blivit den dag som sägs avsluta själva julfirandet – dock firas fortfarande trettondedagen med sitt alldeles egna budskap.) Dess äldsta namn var epifania eller epifaniadagen (”uppenbarelsedagen”), och den blev en kyrklig högtidsdag under 300-talet. I likhet med den äldre österländska kyrkan firar den grekiska kyrkan fortfarande denna dag till minne av Kristi dop. Även inom den västerländska kyrkan firades ursprungligen dagen som Kristi dopdag (därav namnet Balneatio), men med detta förband kyrkan också minnet av hans uppenbarelse (”epifani”) för den hedniska världen. Denna uppenbarelse representerades av de tre vise männen och därav det äldre namnet Tre konungars dag. Under medeltiden blev dagen i väst helgad uteslutande åt uppenbarelsen vilket den fortfarande är inom den romersk-katolska och lutherska kyrkan, och dagen betraktas där som missionssöndag. De s.k. stjärngossarna framträdde ursprungligen i de dramer och mysteriespel som framfördes på trettondedagen.”

Här hittar du evenemang i Sthlm FREDAG!

LÖRDAG

SÖNDAG

Jag trodde aldrig jag skulle skriva om detta men Paolo Roberto är i ropet. Uppvuxen i Sthlm som jag är och med Stockholmsnatt i ganska ok minne samt hans korta politiska karriär för inte så länge sedan så har jag sneglat lite snett på alla ”hemma hos” artiklar om Paolo Roberto och fru. Att jag dessutom kunnat mörda (nåja – eg inte – jag ÄR INTE den mordiska typen även om en del kanske skulle hävda motsatsen) för deras hus på Söder kan också ha varit en del i det hela. Hur som helst – på sista tiden har det talats en hel del om Paolo. Han har kommit ut med en kokbok: Mina Fastrars mat som får högsta betyg av läsare på Adlibris.

mina-fastrars-mat.jpg

Dessutom talas det nu om Paolos: Träna en kvart om dagen.

trana-m-paolo.jpg

Här kan du läsa mer om Paolo och träningsboken.

Så jag får krypa till korset en smula – skit också – Paolo är rätt bra ändå *flinar*

När jag läste rescensionerna om kokboken så är det flera som tycker själva familjeidyllen är det mest avundsvärda. Att italienare verkar ha en sådan härlig familjesammanhållning och visst är det väl så men vi kan försöka förändra vårt eget också – det verkar ju vara många som tycker lika?! Att bry sig om varandra är faktiskt inte så svårt när man väl kommit underfund med vad man vill.

Problemet är dock ofta att med det ena kommer det andra – vi vill ha gemenskapen och värmen men vi vill inte ha det som kommer med denna gemenskap – att fler har större insyn i ens liv. Vilket inte behöver vara negativt alls – bara att vi inte är vana vid det. Åsikter och goda råd ses ofta som kritik och just den delen av hur vi tar åt oss borde vi kunna stänga av i sådana fall. Läser man mellan raderna i Mina fastrars kokbok och hör på när Paolo berättar så har fastrarna mycket åsikter och säger hur saker ska vara – men Paolo är van – han tar det för var det är!

Min pappa var lite så – när vi sågs blev jag förhörd brukade jag säga – inte ur negativ synvinkel men allt jag sa vägdes hit och dit och han gjorde sig en bild av hur mitt liv såg ut just nu och vad just JAG tyckte om saker och ting – han brydde sig om. Jag känner ibland att jag är likadan *S* men det är för att jag bryr mig – för att jag vill veta, även om det kanske inte är lätt för den stackars utsatta att förstå!

Nåväl, läs Paolos böcker – jag ska göra det! Jag blev himla sugen på att testa ngr recept också! Jag gjorde fantastiskt goda fetaostpiroger med ruccola igår – jag ska återkomma framöver med recept och bild. Mycket goda.

Ha en fin Trettonhelg och ta hand om er alla därute!

Bilder: Bonnier förlag

