Jag har skrivit lite om vinterträning tidigare här där jag nämnde Icebugs och med vädret vi har just nu är Icebugs en sko som underlättar!!

icebugskor.jpg

Som ofta så kom idén om Icebug ur frustration – såhär skriver de själva om företaget:

”Vi är ett oberoende svenskt skoföretag som började utmana världens sportskojättar 2001.

Drivkrafterna bakom Icebug är innovation, kreativitet och integritet – vi gillar verkligen att göra funktionella och snygga skor. Men anledning till att vi startade var frustration. Frustration över att tvingas välja mellan att halka och att avstå våra favorituteaktiviteter på grund av risken för olyckor.

Att erbjuda det bästa greppet är fortfarande kärnan, men Icebug är faktiskt mer än så.

Eftersom vi är helt fokuserade på att göra skor så är vi också mycket krävande. Skorna och kängorna måste fungera mycket bra för de förhållanden där de använda, med hög kvalitet och unik, egen design som ger produkterna en lång livscykel.

När vi ser någon med ett par Icebug på fötterna så vill vi kunna känna oss stolta, i vetskap om att de har gjort ett bra val.”

Jag har kikat på några olika varianter – Herr och Dammodell MR4 BUGrip®
MR4L BUGrip®

mr4-dry.jpg

dammodell-mr4l.jpg

”En sko för träning och lätt trailrunning. BUGdri-membranet gör att den behåller ett torrt och behagligt mikroklimat. Kombinerar stötdämpning med stabilitet och markkontroll. MR4 förvandlar hala, blöta och isiga spår från en mardröm till ren löpglädje.”

Jag är en sådan som halkar omkring och spänner mig extra när jag springer på vintervägar – jag väljer t.om bort löpningen dagar som denna. Maken också verkar det som – ovanligt dock. Hade det kommit mer snö hade Yaktraxen fungerat men det är alltid knivigt när det är omväxlande underlag som det ofta är i stan!

Magnus siktar in sig på Stockholm Maraton 2008 under 3h och det kräver regelbunden träning – då ska man inte behöva kika ut och konstatera att det är för halt för en runda. Icebug kanske skulle kunna vara svaret på detta. Personligen skulle det för mig handla om mer regelbunden löpträning även under vinterhalvåret.

För den erfarna eller som kanske tränar i lite mer krävande terräng och som kanske föredrar en lättare sko (bara 358g i strl US8)hittar jag MR2 BUGrip® EXTREME

mr2-extreme.jpg

”Tävlingssko som tål tuff behandling i krävande terräng. EXTREME är en uppgraderad variant av MR2:an för att klara de tuffaste vägvalen.Överdelen är förstärkt på särskilt utsatta ställen, för maximal stryktålighet. Vikten hålls nere med lättviktsmaterial som inte absorberar vatten.En favorit bland avancerade löpare.”

Om du blivit inspirerad och intresserad så finns landets återförsäljare här. De flerat återförsäljarna kan säkerligen svara på frågor och testa vilken sko som passar just ditt steg – de brukar vara mycket kunniga och hjälpsamma.

Här kan du läsa mer om Icebug och se fler modeller än mina utvalda – ett hett tips från mig är dessa som är riktigt snygga vinterstövlar:

sorsa.jpg

”Bara i Sverige skadar sig tiotusentals människor allvarligt i halkolyckor varje år. Många fler stannar in av rädsla för att halka, med sämre kondition och hälsostatus som följd.”

icebuglogga.jpg

Bilder enl ök Icebug – Kursiva citat – Icebug

