Fick denna bok i julklapp och jag har bara börjat läsa den – känner dock redan att det är en bok för alla att läsa. När man läst den tar man givetvis själv ställning till huruvida man tänker agera på grund av den eller om man fortsätter som tidigare – jag tänker delvis om. Jag har tänkt på tillsatser i mat ett bra tag eftersom min son är allergisk mot soja – jag har varit tvungen att läsa mig vad alla E står för – eller i allafall en hel del! Så jag vet redan en hel del – men det kan vara bra att påminna sig ibland! Mats-Eric Nilsson är iallafall redaktionschef och matskribent på Svenska Dagbladet.

hemlige-kocken.jpg

”Varje dag kommer det ut mer än en ny kokbok i Sverige. Utgivningen dignar av sensuella citroner, underbara olivoljor och den senaste hälsometoden.
Men vad händer med livsmedlen innan de kommer in i våra kök?
Såväl till vardags som till fest sätter vi aningslöst i oss mängder av tillsatser och substitut, lurade av reklamens budskap om hemlagat och hälsosamt.
För myndigheterna är det huvudsaken att livsmedlen inte är direkt hälsovådliga. Sedan är det fritt fram att sälja glass som inte är glass och cider som inte är cider.
Mats-Eric Nilssons väldokumenterade avslöjanden gäller inte bara skräpmat, utan allt från färskpressad juice och butiksbakat bröd till tryffelolja och balsamvinäger, en vanlig vinäger som sötats o ch färgats med karamellfärg. Den äkta varan är så dyr att den njuts droppvis med pipett.”

Citat: Adlibris

Jag tror tanken här på ettbraliv är informera – inte ge pekpinnar – så läs och bestäm själva men boken väcker en hel del tankar och många som läst boken (den kom ut i oktober´och kommer ut i en fjärde upplaga nu) har börjat titta lite extra på vad det står för innehåll på produkterna. En del kommer fortsätta strunta i vad som finns där men andra kanske förändrar sitt köpande efter vad de sett!

SÅ kanske vi på sikt kan påverka producenterna – vi vill inte själva äta, eller ge våra barn S*K*I*T!

Här kan du läsa ett utdrag ur boken på Adlibris.

Här är hemliga kockens diskussionsforum!

Bild: Ordfronts förlag presstjänst

