Nu minsann är det sista helgen innan jul. Jag hade tänkt skriva en helgjulblogg om helgmys och uppesittarkväll – men jag får vara realistisk – jag har knappt tid att skriva denna blogg! Jag ligger efter!! Har INTE bakat klart, rullat köttbullar, städat, ens pyntat ordenligt, vi har ingen gran och jag har druckit glögg två ggr på hela dec och det har inte varit hemma!! Mina barn har absolut inte fått annat är böcker än – min minsta har INGA julisar än. Bilen gick så nesligt sönder i förrgår och vi hade INTE hunnit handla mat än – så ni förstår mitt dilemma *ler*

Netextra är min första lösning sedan julskinkan på Fine Food eller Bondens marknad på lördag! Hänga på låset idag i Sickla och shoppa till Dante – sen hem och baka lite – sen får det vara bra – det blir jul ändå – för jag SKA ha en lugn helg med spela spel, släktbesök och familjemys!

eld.jpg

Satt och kikade igenom höstens bloggar idag och det har varit en hel del ämnen vi betat igenom. Det viktigaste för mig har varit att visa att mycket av det som händer oss väljer vi själva hur vi agerar på. Att vi dessutom kikar på mer miljövänliga alternativ samt intar en mer kritisk och egenbedömande hållning till information vi får från myndigheter och medier är också något jag tycker om att vi fört fram. Vikten av en aktiv fritid och ett annorlunda förhållningssätt till motion i vardagen och bättre mat för hela familjen men också att unna sig lite vardagslyx ibland.

Det viktigaste är nog ändå betoningen på att man bör finna sitt eget rätt – oavsett vad det är! Att man vågar gå framåt i livet och trots det som varit tidigare -bestämma att ”Nu räcker det” jag väljer nytt och går framåt!

Nu till något helt annat…

Något mycket fett och onyttigt men fantastiskt gott är sötpotatislåda – någon som provat det?

sotpotatislada.jpg

bildlada.jpg

Sötpotatislådan går VÄLDIGT bra ihop med prinskorvarna på julbordet – ajj prommiss!

Nu ni – nu är det dags att utlysa lite julfrid inför helgen och mitt favoritprogram på julafton är Åbo julfred – rekommenderas varmt. Det ger en alldeles speciell stäming! Mån 24 dec kl 10.55: Åbo kungör julfred SVT2

Läs mer här.

Ha en underbar jul alla därute – ta hand om er! Marie har mer att säga innan jul men jag tackar för mig – vi ses igen efter jul!

joulrauha.jpg

Bilder: Privata och passagen

