Det är inte alltid lätt att få till det med vinterträning men det behöver inte vara så svårt. Vill man fortsätta springa så finns det skor som är anpassade för vintertäning som t.ex icebugs och vill man inte köpa sådana så finns det alternativ – som jag skrivit om här.

Mer info om Icebugs hittar du här.

Men vad mera kan man göra? Många simmar under vinterna eller springer på löpband på gymmen alt trampar motionscykel men för mig så är det även själva ”utomhus” jag vill åt och frihetskänslan! Inget ont om gym – jag gillar gym men jag saknar utekänslan om jag inte får den.

crosstrainer.jpg
Bild: Slimandtone – Hammarby Sjöstad

Så jag har rannsakat mitt inre *ler* och hört mig för hur andra tänker. För vardagsmotionären som tar sig en lugn jogg ibland är raska promenader ett alldeles fullgott alternativ – ta med stavar och tempopowerwalka för extra ”go” i träningen.
När det finns snö är längdskidor annars ett bra alternativ men som dock kräver utrustning – elitmotionären så väl som vardagsmotionären får ordentlig träning.

Skridskor och speciellt långfärdsskridskor är ett annat alternativ – kräver bra isar eller Östermalms IP i Sthlm *ler*

Här kan du i Stockholm men även från annat håll i Sverige hitta dina isar och allmänhetens tider.

Intervallträning/backe – är ett annat alternativ för den vana motionären – hitta en lagom isfri trappa och kör hårt! En vardagsmotionär ska vara försiktig med intevallträning har iallafall jag hört tills man tränat kontinuerligt tre ggr/v i ca 3 mån.

Så ut och rör på er ändå. Som det ser ut just nu så får vi plusgrader i julhelgen i nästan hela landet – då kan man ut och springa som vanligt men en sak jag inte kan vara utan just nu tänker jag tipsa er om – löparhandskar!!

handske.jpg
Bild: Löplabbet

Ju mer jag springer, desto mer galen efter funktionsmaterial blir jag – men jag ser gärna att de är miljövänliga och inte bidrar till en sämre värld för oss alla!

Läs mer här och här!

