sweet.gif

Först såg det väldigt bra ut allting. Johanna stod och gjorde småbitar av den 70 %-iga chokladen och det smälte sakta i kastrullen. Sen kom jag med grädden, och Baileys. Jag hade i lite, och rörde. Jag hade i lite, och rörde osv och det gick bra en lång stund, tills det lika oväntat som en blixt från klar himmel plötsligt skar sig. AH!

Röra röra röra och fort! Ingenting hjälpte. Mycket sura ställde vi ändå in det i kylskåpet. Vi gick dit och blängde ibland. Vi hann t o m glömma bort misären en stund medans vi gjorde annat godis. När vi sedan skulle ställa in kolan fick jag syn på tallriken med den fula röran. Värt ett försök tänkte jag och tog ut den och började provrulla.

Fantastiskt. Nu var den lagom hård och plötsligt gick det att rulla fina små bollar av chokladen. Fort fram med kakao och florsocker att rulla i. Jag rullade bollar och Johanna fixade garneringen. Resultatet blev ju faktiskt riktigt bra! Sweet!

Recept:
100 g mörk choklad smältes i tjockbottnad kastrull
tillsätt 0,5 dl grädde liiiite i taget
(smaksätt med alkohol tex Baileys eller Cointreau om det är vuxengodis)

Häll upp i djup tallrik och låt stå i kylskåpet tills chokladen stelnat så det går att rulla bollar. Rullas i kakao och florsocker eller krossade polkagrisars eller hackade solrosfrön! Klart!

(Dock uppskattades inte smaken av Baileys av Johanna så hoppa över det om barnen ska få smaka!)

Bild: Privat

