Jag håller på att läsa denna spännande bok om att söka en far, undra varför han gav sig av men framför allt – vad stod fadern för? Att söka en förälders tankegångar i tiden är vi säkert många som funderat över. Speciellt när vi kommit upp i samma ålder som när de kanske tog avgörande beslut som kom att påverka deras och vår framtid.

Jesper Huor är född 1975 i Berlin men numera bosatt i Stockholm. Han är journalist och har arbetat på Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet, TT och Sveriges Radio.

Inför sin debut berätade han detta (citat från Ordfronts förlag):

”Mitt svenska namn är Jesper, mitt kambodjanska är Sereika. Det betyder ungefär ”frihet”, ”befrielse”, eller ”frigörelse från förtryck”. Min pappa gav mig det namnet eftersom jag föddes samtidigt som Revolutionen. Eller närmare bestämt på dag sjutton efter att den nya tideräkningen, År Noll, proklamerats, och de svartklädda soldaterna tågat in Kambodjas huvudstad Phnom Penh.
Befrielsen?
När jag var två år försvann min pappa, Someth Huor. Många år senare hittar jag hans fotografi i Tuol Sleng, folkmordsmuseet i Phnom Penh. Min blick naglas fast vid hans ansikte, ett av tusentals som sitter uppsatta längs rummens väggar. Samma blick som stirrade på dem som fängslade honom ser nu på mig. Han ser rädd ut. Vad tänkte han? Varför gjorde de så här med honom? När han återvände till Kambodja den 27 maj 1977 var han välutbildad och beredd på hårt arbete. Han ville bygga upp sitt krigshärjade land och förena sig med revolutionen. I Europa lämnade han mig och min svenska mamma. ”

Boken tar upp frågeställningar och ilska i tonåren samt valet att söka svar. Jesper beger sig till Kambodja! Resultatet blev den här boken.

sista-resan2.jpg

foto nina varumo Bild: Ordfronts presstjänst

