Någon som minns Latmasken? Någon som saknar Latmasken? Latmasken frodas, dessvärre. Eller jag ska säga så här, att Latmasken har fallit i flertalet av fällorna som hon såg och försökte undvika tidigare i höstas. Tidsbristen, prioriteringen, bacillerna och mörkret. Allt kom och ingen länk är svagare än lilla latmasken.

Det svåraste kan faktiskt vara att rent psykologiskt inte klanka ner allt för mycket på sig själv! Förstår ni vad jag menar?
– Guh vad jag är slö och lat.
– Äh jag tar en godis till jag har ju ändå gått upp i vikt.
osv

Vi vet ju att vi kan! Vi kan träna. Vi kan tänka rätt och tro det eller ej, vi tänker faktiskt oftast rätt, det är bara huvudet som får oss att tro att vi försoffat oss fullständigt. Egentligen har vi väl bara en liten återhämtning, eller vilopaus. Eller?! Vi kan ju välja hur vi ska se det hela!

Ska vi försöka klura ut några enkla knep att börja gå åt rätt håll igen?! Foten i kläm? Jajjemän! Jobbigt ja, men vi klarar det!

* Stegräknare!
Först och främst för att få koll på hur mycket du rör dig varje dag. Jag har för mig att man brukar säga minst 7000 steg en vanlig dag. Är du ute efter viktnedgång och lite mer träning är det 10.000 steg som gäller! Har du tänkt på hur många man faktiskt ser som har stegräknare på sig? Jag har blivit smått chockad flera gånger när en riktigt ”kavajgubbe” avslöjar en stegräknare i bältet!

* Köp en tidning!
Det finns idag många bra tidningar som handlar om både motion och motivation, och mat naturligtvis.
Må Bra, Hälsa, ToppHälsa, iForm och många till. Länkar finns till vänster i vår länkmeny. Tidningar har lite olika inriktningar så försök och hitta den som passar dig bäst. (man får bläddra lite i dem i tidningshyllan eller hur!)

* Te, vatten och frukt
En bra frukost, en ordentlig lunch och därimellan te, vatten och frukt. Om du håller dig mätt och nöjd hela dagarna så kan du undvika det där sötsuget som kommer när du börjar bli hungrig. Jag försöker att välja te på eftermiddagen istället för kaffe. Kaffe i sig är inte direkt onyttigt, men jag väljer alltid cappuccino i kaffemaskinen på jobbet och den gömmer nog ganska många kalorier. En kopp te, gärna grönt, är betydligt bättre för kroppen!

Och ja, nu stundar snart julen med en massa ätande. Men det återkommer Latmasken om vid ett senare tillfälle!

Tidigare Latmaskar:
Träningsmotivation
Rutiner
Bonusträning

Bilder: Google

