Vi svenskar äter 10 till 12 gram salt per dag. Det är dubbelt så mycket salt som vi ”borde” äta. Rekommendationen är 5 till 6 gram salt per dag, vilket är ungefär lika mycket som en tesked.

För mycket salt kan vara en orsak till högt blodtryck, vilket i sin tur ökar risken för att man ska drabbas av hjärtinfarkt, hjärtsvikt, stroke och skador på njurarna.

60 – 70 procent av allt salt vi får i oss kommer från färdiga livsmedel som charkprodukter, bröd, matfett, ost och färdigmat. Den mängden salt är svår att styra över som enskild konsument. Därför arbetar Livsmedelsverket tillsammans med livsmedelstillverkarna för att sänka mängden salt i färdiga livsmedel. Tanken är att salthalten successivt ska minskas under fem år.

Vad kan vi göra för att minska på vårt saltintag, förutom att direkt sluta att salta extra på maten jämt. Jag är dessvärre en av dem, även om jag verkligen har bättrat mig!

TIPS

  • Sätt smak på maten med vitlök, ingefära, chili, citron, lime och rött eller vitt vin.
  • Smaksätt med färska örter eller örtkryddor i stället
  • Minska mängden salt i matlagningen. Även sojasåser och buljong innehåller mycket salt.

  • Här vill jag återigen slå ett slag för Renée Voltaires lantbuljong som innehåller väldigt lite salt i jämförelse med andra buljonger (havssalt)

  • Välj frukostflingor, bröd och pålägg som innehåller mindre salt, titta efter nyckelhålet. Vi är duktiga på att titta på hur mycket socker allting innehåller, men salt tittar vi ytterst sällan efter på innehållsdeklarationen!
  • Precis som med socker, vänjer man sig att vara ute, eller att klara sig med mindre av varan! Tänk på att det är extra viktigt att vara försiktig med salt i barnens mat. Njurarna på ett litet barn är inte färdigutvecklade och kan inte hantera extra saltat.

    Visste du att: Frukostflingor ofta innehåller mycket salt!!

    Information i ämnet på från Aftonbladet!

    Bilder: Jozo och Renée Voltaire

    Annonser