Förra helgen kom det snö, den här helgen är den borta, åtminstone här på mina breddgrader. Det passar för min del ganska bra, eftersom vi ska köra bil till huvudstaden. Snökaos i Stockholm betackar man sig för! Vi pratade på jobbet förra veckan, med snön yrandes kring kontorshusen på Sveavägen, om snöstormen förra året när det blev totalt trafikkaos. Kollegan med fyrhjulsdrift hade varit kaxig och menat att han kunde minsann ta sig hem. Det han inte tänkte på var att många andra bilar fortfarande hade sommardäck, och det påverkade onekligen hans framfart. Folk hade lämnat sina bilar i snömassorna och där satt han, instängd!

Är det inte otroligt hur chockade vi tycks bli varje år när vintern kommer. Allra helst den kommunala trafikhållningen och snöskottningen står panikslagen. Stopp i tunnelbananr. SJ ska vi inte prata om (för dem har vi svurit så mycket åt ändå senaste dagarna) och busstrafiken ids vi inte nämna i huvudtaget.

Längtan efter julen börjar komma allt mer. November kan verkligen vara otroligt gråtrist. Tur att det är så mysigt att tända en massa ljus, och börja planera för julen! Jag har inhandlat lite nya julsaker i år. Någon ny sak per år brukar det bli, oftast på rean efter jul faktiskt! I år vågade jag dock inte vänta eftersom sakerna sålde slut som smör i solsken.


Kottkrok och skylt från Cosas

Är man sugen på julmarknad har exempelvis Taxinge Slott mellan Södertälje och Strängnäs startat sin redan.

Här är en länk till julmarknader i Dalarna!

Min rara svärmor ska till Göteborg i veckan och såklart passar hon på att besöka den legendariska julmarknaden på Liseberg. Vi var på Gröna Lund förra året och det var trevligt, men Liseberg sägs vara större, och bättre!
(Gröna Lund öppnar först nästa helg!)

Steet som vanligt:

För fjärde gången är det åter igen dags att välkomna de mindre förlagen, tidskrifterna, fanzinen, författarna och poeterna till vår marknad!

Vi ska åka till huvudstaden som jag skrev ovan. Jag och fästmannen ska ha en lyxdag på tumanhand. Vi ska strosa i gamla kvarter (dvs på söder där vi tidigare hade lgh) och ikväll ska vi gå och äta en god middag på Tranan.

TREVLIG HELG!

Bild: Steet, Taxinge, Cosas och google

