Helgen 26-28/10 var det mässan Allt för hälsan. Jag var där! Mitt trevliga sällskap var min dotter Johanna 9 år!

alltforhalsanmassan.jpg

Vi traskade runt på söndagseftermiddagen i dryga 2 timmar. En salig blandning av människor.

Tyvärr är det bara att inse att söndag inte var någon bra dag. Det var mycket utsålt och många av utställarna såg riktigt trötta ut! Kanske Allt för Hälsan skulle satsa på extra erbjudanden på söndagen precis som Underbara Barn gör!?

Bankomatköerna var inte av denna värld. Köerna till GI-fiket och Eko-fiket var dessvärre också enorma. Priserna för sallad, baguetter m.m. var åt samma håll. De kan ta betalt helt klart. Men jag ska dock säga att lökbaguetten med brie och tomatmarmelad var väldigt god!!

När man kan in i mässhallen möttes man först av inriktning: Träning, kropp och själ. Det var crosstrainers, Friskis & Svettis , Fitness Magazine osv osv osv. Detta var kanske inte mitt huvudsakliga anledning att besöka mässan med Johanna tog sig an klätterväggen efter något övervägande.
– Vad händer när jag kommit upp? Hur kommer jag ner då? undrade hon. Att hon inte skulle klara det, eller tappa taget, fanns inte i tankebilden!! Hon kom nästan hela vägen upp innan hon släppte och väl nere konstaterade att – Det fanns ingen mer plats att sätta händerna!

Gick man in ytterligare en bit gick det över till Kost och energi. Här fanns Kokpunkten i mitt. Ett kök i centrum med sitt och ståplatser runt omkring. Där det hela tiden kom nya kockar som lagade mat! Här fanns Paulún, Renée Voltaire, Ekolådan, Årstiderna och LivsmedelsSverige. Jag köpte müsli och nötmellanmål hos Paulún till bra mässpriser. (rekommenderas varmt, mycket gott!) Jag ångrar att jag inte köpte mer Lantbuljong hos Renée Voltaire. Numera i praktiskt burk istället för påse. Jag tänker refill, undrar om Renée också har tänkt på det?

Längre in i mässhallen övergick det till Behandling och Relax och där ansåg man tydligen att en ryslig massa smink och kroppsvårdsprodukter passade in. Det var väldigt många olika utställare. Lite för många för att orka gå runt och informera sig i ämnet, naturliga produkter. Jag köpte mig en duschkräm med Havtorn från Weleda, och gick nöjd därifrån. Jag saknade dock Lisen Organics! Ett märke jag sprungit på tidigare och gärna skulle vilja veta mer om!


Lisen Organics
Det fanns ett flertal olika massagemaskiner, Indiska massagematta, ett otal fuskfoppaförsäljare och Kroppsterapeuternas Yrkesförbund.

Längst in på Stockholmsmässan låg ”Test-området”. Här fanns möjlighet till en massa prova på och tester. Armstyrka, hopp-högt, mäta fetmassa osv. Med tanke på Johanna valde jag att inte göra en massa saker eftersom jag då skulle lämna henne ensam med alla kassarna och det kändes inte snällt. Annars hade jag gärna tagit en 20 minuters massage för 150 kr!!

Summa summarum. En trevlig mässa jag absolut gärna besöker nästa år igen!

Bilder: Allt för Hälsan, Lisen Organics, privata bilder.

