underbarabarn-logo.gif

Så har då mässan passerat och jag har både varit där privat och arbetat. I fredags var jag, maken och alla barnen på plats. Det var lagom med folk och vi började kika runt. Jag hade lite uppdrag att utföra också – att kolla in om det fanns några ok kläder som ett företag skulle kunna utöka sitt sortiment med.

Det var riktigt trevligt att gå runt och prata med alla där – fick upp ögonen för massor med nytt! Hann med ett snack med Zarah Öberg – Pigga Barn och även trevliga Ingrid på Trikodil.

Ni missar väl inte Zarahs blogg från mässan på alltombarn?!

Vad fastnade JAG för då? Jo jag handlade en tröja till Dante från Juliet

hjartmonster.jpg

Här kan du hitta Juliets kläder i skön plysch både till barn upp till strl 146 och till mammor!

Sen shoppade jag svarta plyshbyxor, köpte Småfolk hos Gucce, lyssnade på försäkringprat och fick fyra gula reflexvästar med mig – något som jag troligen inte i detta liv får på min 11 åring och min 9 åring *ler* Otaliga broshyrer och varuprover slank också ner i påsen så allt som allt en växande spännande mässa som blir mer spännande för varje år – jag saknade dock Nordic Kids Wear och andra jag sett förr.

MEN nu var det eko jag kikade efter och jag hittade några kandidater!

BLINGO

Blingos trevliga gäng – glada och mycket proffsiga!

blingo.jpg

Vi har använt ekologisk bomull i många plagg. Den ekologiskt odlade bomullen växer långsammare än bomull som odlas på konventionellt vis. Den har längre fibrer och får därmed en bättre hållbarhet. Ekologisk bomull är dessutom bättre för miljön och människorna som arbetar med den.

Marie skrev om dem förra veckan – här. Jag vet också att Marie handlade rätt bra där i fredags *ler*

GREEN NORDIC ORGANIC CLOTHING

Men sedan fanns två andra ekovarianter jag klämde på: GreenNordic Organic Clothing:

För oss som står bakom Green Nordic är det mycket viktigt att du, som kund hos oss, känner att du vet vad som gäller. Att du har inblick i hela processen från odling till färdiga kläder.
I slutänden så bygger vi broar av ditt förtroende, med målet att erbjuda bäst produkter och design, samtidigt som vi tillsammans påverkar världen

Här kan du läsa om deras matarial.

greennordic.jpg

På mässan presenterade de sin ekobomullkollektion för baby – den var riktigt fin och påminde om tidig Minimundusdesign. Men de har även spännande varianter av vuxenkläder! Dante fick en söt katt av ekobomull!

katten.jpg

ORIA

Sen fastnade jag för oria där alla kläder är tillverkade av rättvisemärkt och organisk bomull.

Oria är ett designföretag som erbjuder sköna etiska kläder för barn och vuxna. Vi har en egen kollektion med tillbehör ex leksaker, väskor och sängkläder.

bebioria.jpg

Orias babykläder

BABYDESIGN

Dessutom lanserade Babydesign en ekologisk vävd bärsjal – Ecowrap

Vi ville skapa en vävd bärsjal som är lite smidigare och nättare än de som finns på marknaden idag. Också en som är mer anpassad till det svenska modet och designen. Samt förstås också en som är framställd på ett bra sätt i bra material, därför är den tillverkad i 100% ekologisk bomull. Något annat vi också har saknat är bra instruktioner för hur man ammar i bärsjal. Det kommer förstås också med.

ecowrp.jpg

Intryck annars – jo det var spännande och fullt ös. Barnen kunde spela golf med trevliga ungdomar, åka skridskor – ett minus dock – bara skridskor upp till strl 33 och min 6 åring har 34.

Fråga: Till vilken ålderskategori riktar sig underBARA BARN?
Svar: Vi riktar oss framförallt till gravida och föräldrar med barn i åldrarna 0 – 6 år, större barn får också stor behållning av uppträdanden och attraktioner.
Så står det på hemsidan – då måste det väl finnas skridskor till äldre barn än de med fötter upp till strl 33?!

Hos Pigga barn var det klätter och kläng. Min Dante blev kär i Andy och satt där länge och ritade.

Som vanligt var mässpriserna otroligt varierande men man måste också komma ihåg att många av de utställande småföretagen inte går med supervinst och gör så gott de kan. Många arbetade utan lunch eller pauser för att de brinner för sina produkter!

piggabarn.jpg

Mina två sista minus – för det var egentligen en fullträff – jag hann inte kika i Zarahs Pigga barnbok som jag tänkt köpa och jag totalmissade Katerina Janouch – skit också *ler*

ymapippi.jpg

Dante i mössa från ymapippi – blev ett par leggings också.

Bilder och kursiv text: Blingo, Green Nordic, Adlibris, Oria, Babydesign och Juliet

