kanelbullensdag.gif

Kanelbullens dag låter inte helt fel – jag tänker dela med mig av mitt absoluta favoritrecept – inte ett dugg nyttigt! Blir ca 40 bullar

Vetedegen

50 g jäst

150 g smör

½ L mjölk

2 dl sirap

½tsk salt

2-3 tsk stött kardemumma

14-15 dl vetemjöl

Smula jästen i en bunke, smält smöret och tillsätt mjölken och värm degspadet till 37 grader. Lös upp jästen i lite av vätskan och höll sen på all vätska. Blanda i sirapen, saltet, kardemumman och nästan allt mjöl – arbeta samman till en smidig deg som du låter jäsa till dubbel strl – ½-1 h.

Fyllning

150 g rumsvarmt smör

1 dl socker

3 msk kanel

Pensling och garnering

1 ägg och pärlsocker

Dela degen i 2 delar, kavla ut en i taget och bred ut hälften av smöret på varje avlång (ca 30 x 60 cm) degbit. Strö sedan över socker och kanel. Rulla ihop och dela i 20 + 20 delar och placera på plåtar med bakplåtspapper. Låt jäsa under bakduk i ca 30 min, pensla och sockra och grädda sen mitt i ugnen i 5-8 min i 225-250 grader.

kanelbulle__h.jpg

Bild: google

