Bara för att jag nyligen sagt att – Baka, det ägnar jag mig inte åt, så har jag gjort äppelmuffins! Jag brukar inte baka, och det är helt enkelt för att jag inte har tid (inte prioriterar det i tid) eller gillar kladd, men ibland så, överraskar jag både mig själv och andra.

(läsvärt också att statsministern dementerar frugans bak…. läs hos Weronica!)

Denna gång blev det favoriten äppelmuffins med kanel och lingonsylt!

Jag har ett recept som är till en äppelkaka men jag använder sen muffinformar, från Isabella Smith, och kortar ner tiden i ugnen.

appelkaka.jpg

150 g rumsvarmt smör
2 dl råsocker
3 ägg
3 dl vetemjöl (byter till dinkel oftast, eller blandar…)
1 1/2 tsk kanel
1 tsk bakpulver
2 stora äpplen ca 300 g
1 1/2 dl lingon, färska eller frysta

Gör så här
1. Sätt ugnen på 175°C. Rör smör och socker poröst. Tillsätt äggen, ett i taget, och rör ytterligare en stund.
2. Blanda mjöl, kanel och bakpulver. Kärna ur och riv äpplena grovt. Låt skalet vara kvar.
Blanda ner mjölblandningen och äppelrivet i smeten, liksom större delen av lingonen.
3. Bred ut smeten i en välsmord och bröad form med löstagbar kant, 24 cm i diameter. Strö resterande lingon ovanpå. Grädda i nedre delen av ugnen i ca 45 minuter eller tills kakan är genomgräddad.

Jag måste tipsa om jättegoda muffins som Nilla har på sin blogg Tankebubblor. Det är muffins med rivet äpple och riven mandelmassa. Dessa har jag också provat och de är såå goda! Nästa projekt blir nog dem med hallon och philadelphiaost!!

Bild: Isabella Smith och eget collage med bilder från google

