Är det någonting det finns gott om så är det ursäkter varför man inte ska träna just idag. Gott om ursäkter är det inte ont om! Varför göra något idag som du kan skjuta upp till morgondagen? Latmasken kan dem alla!

Samtidigt, så går det att ta hål på nästan alla ursäkter!


Det är svårt att prioritera träning när det kör ihop sig med vardagslogistiken! Men tänk på att träning faktiskt får dig att slappna av och samla ny energi för att orka bättre! Du kanske inte har dryga timmen till träning, men säkert kan du hitta 30 minuter för en rask promenad! För att komplettera promenaden går det bra att köra styrka hemma på kvällen när alla barnen sover! Hantlar är bra, men annars går det bra med gummiband också som är ett billigare alternativ. Sit-ups och armhävningar = helt gratis!

Nej, det är lite värre. Vad gör man när man är galet omotiverad? Jag har varit där, måånga gånger. Jag har tänkt så här: Nej, träna är inte jättekul jämt. Men, man bör alltid investera i sin hälsa. Det ger så många bonuseffekter! Energi, mående fysiskt som psykiskt, muskler som förebygger förslitningar och så vidare, och så vidare! En tidigare väldigt stel höft har blivit betydligt bättre sen jag kom igång med träningen!

Man måste inte gå på aerobicspass på Friskis och Svettis, ej heller cykla Vätternrundan, det går faktiskt utmärkt att träna det man själv tycker om! Powerwalka med bra musik i öronen är en härlig stunds avkoppling från allt, och samtidigt går benen. (dessutom tänker man bra när man rör på sig!)

Dessutom en viktig sak, när det kommer resultat, det må vara viktnedgång, eller muskelstyrka eller mer spänst i trappor, så blir man taggad att fortsätta!!

Någonting jag är lite larvigt glad över, är mina armar! De har blivit snyggare, mindre häng, mer muskler!!

Det klassiska svaret skulle bli: Det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder! Det är väl sant, men jag försöker att se det så här istället att tänk vad frisk promenaden blir om det är regn i luften. Eller varför inte, tänk vad mycket lättare det kommer att gå nästa gång du går ut, när det inte regnar! Vet ni att Gunde Svan ofta tränade i ”dåligt väder” för att vara förbered vid tävling, bättre än sina motståndare. Om det inte var dåligt väder, gick det ju bara lättare än vad han var van vid, vid träning!

Nu ligger inte latmasken på den nivån kanske, men varför inte tänka så, på sin egen nivå: Tänk vad skönt nästa gång när solen skiner! Då kommer jag nog att orka springa längre!

En ursäkt som man dock ska lyssna på, när det gäller att inte träna:


Vid ont, smärta, värk TA DET LUGNT! Vila några dagar och låt eventuell överansträning gå över, sen kan du prova försiktigt igen. Om smärtan inte vill ge sig eller blir värre, sök läkare.

Brukar du träna med förkylning i kroppen? Dumt! Förutom att träningen är ineffektiv kan du i värsta fall drabbas av komplikationer som hjärtmuskelinflammation!! Eftersom nästan all energi går åt för att immunförsvaret ska bekämpa infektionen, finns det mycket lite kraft kvar att bygga muskler eller förbättra konditionen med. Ta det lugnt tills du känner dig bättre!

Jag måste dock säga att sedan jag har kommit igång med min träning och motion, har jag klarat mig bättre från skol och dagisförkylningarna som härjar här i huset…peppar peppar!

Bilder: Google

