Om man äter rätt bröd till frukost, gärna med hela korn, av råg och korn underlättas blodsockerregleringen vid såväl frukost, lunch och middag! Detta visar en ny avhandling från Lunds Tekniska Högskola

– Det är känt att en kolhydratrik frukost med lågt GI kan dämpa blodsockerstegringen efter lunch. Men mina resultat visar att lågt GI i kombination med rätt mängd s k odigererbara kolhydrater, d v s kostfiber och resistent stärkelse, kan göra blodsockernivån låg och jämn upp till tio timmar och därmed även efter middagen, berättar Anne Nilsson, doktorand vid enheten för Industriell Näringslära och Livsmedelskemi, och författare till avhandlingen.


Råg och korn

I tester visade det sig att om man malde kornen blev resultatet sämre, däremot gick det bra att klippa itu kornen!
Anledningen till att resultet blev sämre om man malde kornet till gröt var att viktiga strukturer då förstördes vilket påverkar både GI och resistent stärkelse negativt.

Avhandlingen påvisar också sambandet mellan mental prestation och blodsockernivån efter en måltid. Ett test visade att försökspersoner som ätit en frukost med lågt GI kunde koncentrera sig bättre och hade ett bättre arbetsminne.

Jag vet inte om jag presterar bättre, men däremot kan jag konstatera att jag håller blodsockret på en bra nivå och håller mig mätt hela vägen fram till lunch numera när jag äter detta bröd till frukost! (se ovan)

En god enklare middag som jag gör ibland, när det ska gå fort, och jag vill äta nyttigt är den här:
En dubbel rågkuse per person.

Röra 2 pers:
En burk tonfisk i vatten
Minifraiche (några matskedar…)
2 kokta ägg
krydda gärna röran med curry och chilipulver

finfördela tonfisk och ägg och blanda med minifraichen och bred ut på brödet och servera med massor av sallad, gurka och tomat eller vad du önskar i salladsväg.

Jag måste återigen tipsa om vår gästbloggare Åsas goda sockerfria bröd!

Länk till Pressmeddelande om Anne Nilssons avhandling!

Bilder: Fazergroup och Ekolådan

