Vi föräldrar Junior finns i dag i var man och kvinnas tidningshylla!

Jag ratar medhavda olästa MAMA som ligger i väskan till fördel för Vi Föräldrar Junior idag! Märkligt nog går det inte att uppbringa den minsta information på nätet om dagens release!

Jag lovar att rapportera imorgon!


Rapport onsdag:

Nu har jag läst (mycket men inte allt) den nya tidningen. Jag känner till största del: YES, vad bra! Det här har vi saknat! En tidning som fokuserar på ”mellanfasen” 6-12 år. Det är trist egentligen att det ska vara en mellanfas, men det är ofta fokus på små barn (under 6 år) eller tonåringar. Våra 6-12 åringar är i en viktig växauppfas som vi absolut vill både njuta av och kunna hantera på bästa sätt!

Det känns som om de har väl genomarbetade reportage och en gedigen expertpanel med Jesper Juul i spetsen.

Först reagerade jag starkt på artikeln om tweenies. Tweenie är ett nytt begrepp inom utvecklingspsykologin och står för åldern mellan barn och tonåring. Ett engelskt uttryck lyder She is just an inbetween, too young for boys and too old for toys. Vilket förklarar det ganska bra.

Jag kan reagera ganska starkt på att unga flickor i denna ålder sminkar sig. Okej om det är fest eller party, men skolan ickesanicke. Jag kände först att det är vårt ansvar som vuxna att se till att tonåren inte går ner lägre o lägre i åldrarna.

Men, så slog det mig…..

…att även om jag inte sminkade mig när jag var 12 år, var nog jag en tweenie. Jag vill så gärna ha den där fina tröjan som den där coola tjejen hade som var lite äldre. Jag vill också ha det där stövlarna som de i 7:an hade. Jag ville vara stor!


Tröja från Lindex

Och det är ju precis det som det hela handlar om. De är inte i puberteten, men de vill vara stora! Viktigt är dock att tänka på, att de är inte stora. De är barn som fortfarande behöver vårt stöd i mångt och mycket. Det är kanske extra viktigt att finnas där för dem, fastän det sitter en lapp på dörren som säger Knacka först.

Mer läsvärt i tidningen är också sidorna om dagens skola. För de flesta av oss med barn i 6-12 års gruppen är det passé 20 år sedan vi själva gick i skolan. Väl värt att läsa om hur det ser ut idag!

Det finns också bra läsning om vad vi ska tänka på rörande datoranvändande och inför mobilköp. Detta är väl uppblandat med såväl modetips, som mat och lite inredning.

Jag kommer absolut att köpa nästa nummer! (eller kanske tom prenumerera när det blir möjligt)

