Definition på vardagslyx? Det skulle kunna vara så här tex:
Små ting som förgyller vardagen utan kosta allt för mycket. Eller hur!?

Orden En god kopp kan faktiskt betyda två saker för mig.

God kopp nummer 1:
En god kopp, dvs en kopp som är god att dricka ur! En kopp man tycker om! En kaffe eller thékopp fyller både funktion och sinne!

Här hemma njuter jag av/ur koppen Hanna från Rörstrand just nu. Den är så himla fin. Dock önskar jag att den hade varit lite mer isolerande för har man riktigt varmt thé eller kaffe i så blir koppen väldigt varm att hålla i. Så är det iofs med alla öronlösa muggar!

Jag är också väldigt förtjust i More of Scandinavia. Jag är ju gröntokig så denna är ju en favorit, men jag tycker verkligen att de nya röda kopparna som Isabelle Norman har designat är otroligt snygga!

Men man ska ju ha någonting i koppen också!

God kopp nr 2:
En dag innan semestern började bestämde jag mig för att jag skulle lyxa till det och gå till en kaffebutik och köpa ett gott espressokaffe, gärna ekologiskt. Jag fick tips om en butik i Hötorgshallen, i huvudstaden där jag jobbar.
Himalayanet. (hemsidan fungerar sisådär men ni ser en karta ivf!)
Jag la fram mitt önskemål och hon föreslog Yirgacheffe från Etiopien.

Jag slog till på ett halvkilo. 86 kr. Kändes dyrt då, men vi har druckit det många dagar och påsen är fortfarande halvfull. (Dessutom har jag sett betydligt högre priser på nätet!) Det är ett ganska milt och mycket gott espressokaffe som jag verkligen kan rekommendera.

Kaffet är en aromatisk bomb. Blommig, frisk, örtig och elegant: en explosion av smaker. Om man känner smaken av te i detta kaffe, och det gör man, så är det ett tecken på att kvaliteten är som den ska. Även om det inte följer med några certifikat när J&N köper detta kaffe, så är det 100% ekologiskt, inga besprutningsmedel används på träden. I Barista Cup 2005 vann Nebo Uskokovic Beige Award med detta kaffe och visade att man kunde kombinera citrustonerna från kaffet och sötman i mjölken till en spännande enhet.

Sen måste jag berätta om Lopi Kuwak! Vi hade trevligt besök på landet i somras och de hade med sig en stor välfylld korg med både choklad och andra godheter, och en påse Lopi Kuwak!

Och håll i er nu så ska ni får höra varför denna kaffeböna är en världens dyraste kaffesorter:

Ett av världens mest exklusiva kaffe, Kopi Luwak, kommer från öarna Sumatra, Java och Sulawesi som ligger i den Indonesiska övärlden. Detta kaffe kommer från plantagen Kayu Mas Estate vid berget Ljen i Östra hörnet på Java.
Kopi är det Indonesiska ordet för kaffe och Luwak heter det djur som har en aktiv del i skördeprocessen av det råa kaffet. Detta mungobesläktade djur (lat. Paradoxurus Hermaphroditus, även kallat Palm Civet) är ett nattdjur och en utomordentlig klättrare som mestadels bor i träd.

Djuret anpassar sig dock väl till omgivningen och har inga problem att leva intill människor där den lättare hittar möss och annan föda. Människan har genom tiderna tagit med sig Luwaken från ö till ö för att använda den som råttfångare vilket resultérat i att arten spridit sig. Pälsen är gråbrun med svarta, längsgående linjer längs ryggen och med fläckar på flanken. Kroppen är slank med korta ben och en lång svans och den väger 2-4 kg.

Födan består bl.a. kaffebär och eftersom Luwaken är väldigt kräsen väljer den ut endast de finaste, rödaste bären. Tarmsystemet tar bara hand om fruktköttet och låter kaffebönan passera ut den ”naturliga” vägen utan att brytas ned.
Det sägs att jäsningsprocessen i Luwakens mage tillför kaffet en unik smak. Då djuret alltid lägger sin avföring i högar på samma ställe är det lätt för de lokala bönderna att plocka bönorna.
Kaffet har en mustig, rik arom och smaken är jordig, len med en nästan sirapslik ton och ger en lång och ren eftersmak.


Luwak

Läs gärna bloggaren Kaffesnobbens inlägg om Kopi Luwak!

Och nej, vi har inte druckit det kaffet ännu för vi fick hela bönor och vi har ingen kaffekvarn!

Bilder: Rörstrand och Designonline samt google

