Jag fuskar lite nu när jag skriver bloggar för då när jag är utomlands – jag har valt texter som jag skrivit själv tidigare – jag har som sagt funderat mycket på att ”gilla läget” och jag jobbar massor på det själv – det blir en ganska mycket enklare att leva när och om man tar det till sig! Man behöver absolut inte köpa det rakt av – man kan smyga in lite i taget – så har jag fått göra själv o vissa dagar har jag vältrat mig i självömkan ändå – ingen är perfekt *ler*

Jag minns när jag var liten o läste en bok som hette Pollyanna – om en flicka som lekte en ”vara glad” lek. I princip vara glad för det man ändå får vara med om och försöka hitta gläde eller något positivt i varje situation – jag tyckte hon var ett präkto men böckerna om henne var bra ändå. Men sanningen ÄR att det egentligen är nyckeln till en mycket trevligare tillvaro.

pollyanna.jpg

Man får de förutsättningar och händelser i livet som man får och då menar jag inte att det är ödesbestämt utan jag hårddrar- en del väljer jag utifrån mitt handlande och andra inte, men hur de påverkar mig oavsett vilka de är -bestämmer jag helt över. Alltså vilka förtjänster eller konsekvenser jag får är upp till mig! Jag kan välja att se allt i svart eller försöka se svart/vitt eller allt i vitt. Därmed inte sagt att det är ENKELT däremot har man väl börjat blir det enklARE att forstätta i samma anda – egentligen – att försöka gilla läget!!

Genom att se på händelser ”här och nu” , ta ett steg tillbaka o värdera vad det betyder för oss här och nu, genom att snabbare än snabbt FÖRSÖKA se en enda liten förtjänst, inte kanske av just den situationen, kan man fråga sig – kanske vad den situationen kan, eller indirekt kanske faktiskt redan har gjort för att påverka framtiden – det kan vara ett mer framgångsrikt synsätt för framtiden – kanske, har en olycka gett mig perspektiv för att tidigare i livet (än annars) värdera livet och mina nära annorlunda.

Har händelsen tagit mig till platser jag inte annars hade kommit osv. Sen finns alltid händelser som är vidriga o där inga förtjänster finns på kort sikt men kanske på lång sikt. Händelsen i sig, menar jag, kanske ALDRIG kan bli positiv men om man släpper den, för en stund, och ser framåt kanske man kan se någon slags positivt tänkande härröra från hur man tagit sig vidare – detta gäller alltså för mig! För jag väljer att gå vidare!

pretty-in-pink.jpg

Att fastna i olika situationer har många orsaker och tro mig – jag gör det ff ibland men inte lika ofta som förr. Det är inte enkelt att leva efter ”gilla läget” och ibland får man jobba stenhårt för att göra det och ibland får man tillåta sig att vägra gilla läget i den stunden MEN det ÄR enklare att leva för det handlar inte om förträngning eller förnekelse – det handlar om – dessa förutsättningar får jag – jag gör en validering – vad är möjligt för mig – å sen GÖR jag – blod svett o tårar ibland , gråt ibland men jag går vidare i livet med medvetna val – jag kan inte heller skylla på nån annan längre för jag vet ju – att det var jag som valde.

thumbnail-sjostanvy.jpg

Ibland kan det vara så att någon undrar varför och vad som gör att jag väljer att tänka såhär. Vilka händelser i mitt liv som gör att jag kan säga att en del hemskheter kan vara något man på lång sikt kan använda för att hitta något positivt – en del läsare vet – andra inte – innan ni dömer – för det vet jag att en del gör – maila mig istället och fråga för jag valde att inte skriva om det – av hänsyn till min familj! Jag svarar när jag kommer hem!
rekordelig(snabela)hotmail.com

Bilder: Google, Interflora och Privat

