Innan jag börjar helgbloggandet vill jag säga att det är så otroligt roligt att det hittar hit fler läsare hela tiden! Statistiken är konstant ökande och det gör det ännu roligare att skriva!! Tack!

Visst är det väl ett fantastiskt härligt sensommarväder vi har fått, åtminstone här i Mälardalen där jag huserar. Jo, fint i nästan hela landet utom längst upp i norr ser jag nu när jag tittar på Vädret. I torsdags kväll satt vi ute och åt middag kl 20, och det var 20 grader varmt. Fantastiskt!

Enligt vädret på Passagen (där jag också brukar titta eftersom de har så många dagars prognos) ska det vara kanonfint väder även imorgon, men på söndag kommer hösten, eller åtminstone kyligare temperaturer och regn. Så passande att vi då tidigt i ottan lyfter från Arlanda, till Rhodos!

Jessica och Marie med familjer på Rhodos! Vi utlovar härmed bilder på skribenterna senare i nästa vecka!

Rhodos är stort, störst i Dodekaneserna, fyra i ordningen av Greklands öar. 100 000 människor bor här. En miljon besökare tar sig årligen till den ö där solen i snitt skiner 300 av 365 dagar. Mycket handlar om sol, bad och tzatziki, men inte allt. För Rhodos rymmer lite av varje, både stad, landsbygd, stränder och stillsam natur.

Historia
Rhodos var solguden Helios ö och ett blomstrande handelscentrum. På 1300-talet blev ön tillflykt för en korsriddarorden från Jerusalem. 1523 erövrade turkarna Rhodos innan italienarna tog över 1912. 1948 blev ön en del av Grekland.

Men var inte oroliga, vi kommer att ha en aktiv blogg även under semestern!

Enligt tradition måste jag tipsa om Street denna helgen. Smaklust! Om jag vore hemma skulle jag åka dit direkt!

Smaklust är nordens största matupplevelsmässa för svenskt småskaligt mathantverk. Över 250 mathantverkare från hela Sverige, 1000 tals delikatesser direkt från gården – delikatess-ostar, frukt och grönt, skinkor och korvar gjorda av allt från ren och älg till struts och kalkon, mängder av vegetariska produkter, ekologisk glass, nygräddat bröd… Dessutom barnaktiviteter, smakverkstäder, biograf och fotoutställning, kockdueller, levande ystning och bak, ”cow-walk”, get-bingo, get-race, surströmmingshow, syltkok och ”styckning live på scen” mitt bland konsumenterna, mitt i storstan!
Smaka på plats- handla med hem!

ko.jpg

Lördag stundar packpanik och resfeber! Trevlig helg!!

