Eftersom jag själv har fullt upp i helgen och efter det är på väg utomlands …

utsikten.jpg

…så tror jag att jag ska skriva en blogg om godsaker och god mat man just kanske kan unna sig till helgen – så som jag har bestämt att det ska bli igen. Jag vägrar ”lördag hela veckan” för jag fick en tankeställare av min egen blogg häromdagen – ibland är det riktigt bra att skriva mycket – jag får lite perspektiv själv!

Nåväl, perfekt att bjuda på och perfekt att fubbgöra lite i förväg- något som jag sa till Marie nu i sommar när hon skulle ha besök på landet och de var just hemkomna från koster och hade lite tid att förbereda – är paj i olika former

Ädelost och Broccoli har jag tidigare skrivit om – som är ett bra och nyttigt GI-alternativ dessutom och förbaskad god om jag får säga det själv!

gipaj.jpg

Jag har dock även en annan favorit från Rosendahls Trädgårdscafés första kokbok som jag har justerat en aning – fårostpajen!

Pajdeg till vanlig paj eller 3-4 smördegsplattor i en pajform modell stor – som bakas en stund innan fyllningen – bara ca 5 min

pajdeg:

3dl vetemjöl (el 1,5 dl grahamsmjöl och 1,5 dl vetemjöl el dinkelvete)

125g smör

2-3 msk vatten

30 g smör

100g fårost

1 dl grädde (jag har avänt mellangrädde eller minigrädde 7% men med minigrädden blir det inte riktigt lika fylligt)

5 msk färsk hackad basilika

5 tomater

svarta oliver

Smält smöret, häll i grädden och smält osten i detta! Tillsätt baslikan. Skiva tomaterna och lägg i formen, häll därefter ostsmörgräddblandningen över tomaterna, skiva oliverna och strö över. Grädda i 225 grader i ca 15-20 minuter. Servera gärna med en kall öl till – löööövli

tomatpaj.jpg

Till detta skivar jag ofta mozarella och tomater och lägger omlott på ett serveringsfat. Delar 2 avocado och arrangerar runt om, garnerar med färsk basilika och ringlar god olivolja över – och lite salt och peppar givetvis.

basilika.jpg

Ni har väl inte missat att det är kulturfestival i stockholm – massor med spännande på gång och det fortsätter hända hela helgen!!

Program här (8 MB)

Hemsidan

logo_kultur07.jpg

Vad vore en helgblogg från mig utan en Streetmarknad *ler*

affisch2.jpg

18-19 augusti – Street Marknad – SISTA sommarmarknaden!!
Brasilianska rytmer med Pulso Brasil LIVE.
Dj Felix
Öppet: 11-17

Ha en fin helg alla läsare – ni blir fler och fler och det tackar vi ödmjukast för!!

Bilder: Privata, google, Arla, Street, Ving och Stockholms Kulturfestival

