Jag pratar förstås om fästingen. Detta skadedjur som orsakar sjukdom och problem hos såväl människor som djur. En parasit som sprider otäcka virus!

Det finns mycket information på nätet om fästingar bla fasting.nu eller hos Vårdguiden där du får bra information om hur du plockar bort en fästing som bitit sig fast. Mer fakta hittar vi som vanligt hos Wikipedia.

Klicka här om du vill se en bild på fästingen i dess olika utvecklingsfaser.

Förutom vaccinering som är det allra bästa skyddet (mot TBE, Borrelia går tyvärr ej att vaccinera sig mot) finns ett flertal tips om hur man kan skydda mot fästingar.

fasting.jpg

Enligt tidningen Topphälsa skall vanlig rapsolja hindra att fästingen får fästa på huden. Denna rapsolja kommer från Granit! Strumpor kring byxbenen och allra helst stövlar, är ett bra skydd i det höga sommargräset. Här barnstrumpor från Katvig och gummistövlar från Crocs!

Myggmedel är ett bra komplement till heltäckande kläder, och vad gäller naturmedel sägs vitlök jaga de små krypen på flykt, detta får vi nog ta med en nypa salt eftersom det helt saknas stödjande underlag för att det skall fungera!

Fästingvaccinet är beklagligt nog slut i hela Europa som det ser ut just nu. Jag hoppas verkligen att det hinner komma in mer inom de närmaste månaderna så alla som har påbörjat sin vaccinering i år kan få spruta nummer 2 denna sommar så de inte behöver börja om vaccineringen nästa sommar. Jag hann inte ens börja innan det var slut, men nästa år ska jag vara med tidigt på säsongen!

Vi har som regel att titta igenom hela kroppen på kvällarna innan läggdags, allra helst på barnen som leker i gräset om dagarna. Detta missade vi på semestern förra veckan och självklart hade dottern fått en elaking på örat! Detta att de helst sätter sig i knäveck och andra gömmor ska man alltså inte förlita sig allt för mycket på.

Och köp en fästingplockare om ni inte har gjort det!! Vanlig pincett fungerar också men fästingplockaren är ändå bättre tycker jag!

Jessica lägger till att jag bara använder pincett – har inte riktigt den rätta knycken med färstingplockaren – så jag är pincettwoman *ler*

Bilder: Eget collage med bilder från google

