Just nu hör jag från många håll och kanter att blåbären finns därute i skogarna redan….

blueberries2.jpg

– något himmelskt är givetvis att avnjuta dessa i all sin enkelthet med mjölk men det går ju att lyxa till med en enkel blåbärssmulpaj! Inte så nyttig MEN man kan göra den lite bättre genom att använda dinkelmjöl!

Blåbärspaj – en större modell

Smuldeg
150g smör
2 msk vatten
4 dl dinkelmjöl
4 msk råsocker alt vanligt socker

Blanda detta till en smulig massa.

Jag brukar använda en modell större pajform – skulle gissa på en diameter på 30 cm där jag brer ut ett lager av blåbär i botten och ca 2 cm upp – kan tänkas vara ungefär 400g bär över dessa strör jag ca 4 msk socker – men det är en smaksak – jag är förtjust i mer syrlig paj – vill man ha den sötare får man öka mängden socker!
Häll därefter smuldegen över blåbären och fördela den jämt. Ser den torr ut så skiva lite smör tunt och klicka ovanpå!

Grädda i 225 grader 20-25 min

Servera med vaniljglass eller vaniljsås

Sen kompletterar jag denna gång med en blåbärspaj åt en vän som har en son som är mjölk o spannmålsallergisk – hittade detta recept hos COOP!

Pajdeg:

125 g margarin, mjölkfritt
3/4 dl socker
2 msk potatismjöl, om man tål ägg tag 2 st i.st.f. potatismjöl
1 krm salt
3 msk fibrex
4 dl glutenfri fin mix, utan mjölk
2 msk vatten, om man tar ägg behövs inte vattnet

Fyllning:

½ dl bär, frysta eller färska t ex blåbär
½ dl socker
1 msk potatismjöl

Sätt på ugnen. Krossa Fibrex fint i t ex en mortel. Mät upp mjölmix, potatismjöl (ägg istället om man tål) och salt i en skål. Tillsätt Fibrex. Lägg i kylskåpskallt matfett, skuret i mindre bitar. Finfördela fettet i mjölet med en gaffel eller med fingrarna eller i matberedare till en smulig massa. Tag upp massan på mjölat bakbord om du inte använder matberedare.

Tillsätt vattnet (inget vatten om man använder ägg) och arbeta snabbt ihop till en deg, i matberedare går det på några sekunder. Tryck ut degen i en form, ca 24 cm i diameter. Degen kan förgräddas, naggad i ca 10 minuter men det går även bra att bra att lägga i de rensade bären direkt. Bred ut bären på pajskalet och strö över socker och potatismjöl. Skaka formen så att det blandas med bären. Täck gärna pajkanten med folie så att den inte bränner

Grädda i ca 30 minuter i 225 grader

Bild: Wikipedia