Nu har några regniga dagar passerat och vad som kan vara mysigt när regnet öser ner är att bänka sig framför tv´n och ha laddat upp med bra filmer!

Två jag och maken såg häromdagen var Göta kanal 2 -ännu ett race i kanalen med lika galna utmätare från kronofogden även denna gång *ler*, halvbra variant!

gotakanal.jpg

och The Holiday som handlar om två olyckliga kvinnor som av en slump bestämmer sig för att byta hus över julen och där den andras liv omkring huset komplicerar livet för den som för stunden bor där. Jude Law är söt som socker!!

the-holiday.jpg

Kan rekomenderas – vi dukade dessutom upp med skivade frukter och grönsaker som vi dippade i tzatziki eller åt bara som de var! Mycket gott.

Annars är böcker inte heller helt fel att krypa upp i soffan med när regnet öser ner utanför. Har själv just läst ut Liza Marklunds – Nobels Testamente – just den var rätt ok men sen fick man en försmak på vad som komma skall i nästa bok och då tappade jag sugen direkt – den där Annika händer det för mycket saker omkring – så känns det! Jobbet OCH privatlivet exploderar alltid samtidigt och hon kämpar på alla fronter – som det kan vara, men JÄMT i många av böckerna?! Antingen mördar hon någon eller så ska hon mördas och ingen tror på henne. I nästa bok ska ingen tro på att kattungen (yrkesmördaren) försökt mörda henne och barnen så karln ska kräva vårdnaden – mitt uppe i nya äventyr – nix – ajj dont lajk!

nobelpock2.jpg

Däremot läste jag just ut Katerina Janouch Sommarbarn – den kan jag verkligen rekomendera och även jag som ”bara” växte upp med 2 utländska föräldrar kan så väl känna igen mig i koder som inte känns igen ( hur tusan ska man veta att så fort första snöflingan faller – så ställer sig alla upp och sjunger – Ja se det snöar??? Gissa hur det kändes att vara 8, börjat i en ny klass – o inte kunna TEXTEN!!!) och känslan av att vara de första i generationen i landet – där man inte har rötter tillbaka i tiden – där ingen säger – när jag och din mamma gick i skolan tillsammans eller alla elakheter barn kan säga när man har en pappa som heter Desmond och en mamma som heter Satu. Om att ha levt sina första 8 år bland likadana slags mäniskor och barn och sen flytta ut i förorten där inga ” annorlunda ” fanns! En mycket tänkvärd bok där nog många kan känna igen sig i en hel del saker!

sommarbarn_.jpg

Bilder: Bio.nu, The Holiday homepage, Piratförlaget

