Dags för helg igen och en del har bergis jobbat sista veckan och andra är mitt uppe i semestern! Vi har ju semester så den enda skillnaden imorgon är att det inte kommer någon post *ler*

I helgen tipsar jag om Street igen – det är sommarmarknad – men i helgen får man dessvärre kryssa mellan regndropparna!

Lördag 11- 17 men sen kan man stanna och koppla av och äta nå´t gott i restauranten.

sommarstreet.jpg

Något annat jag är nyfiken på är Furuviksparken i Gävle – så många gånger vi susat förbi på den tiden makens föräldrar fortfarande bodde i Bergsjö eller senare Hudiksvall. Vi sa alltid att vi skulle ta oss dit antingen på upp eller nedvägen men nu åker vi aldrig uppåt längre. Har dock lagt märke till upprustningen av Furuviksparken och nu verkar den bara bli mer och mer spännande.

Man kan välja på Djur, Tivoli och park. Djuren är många och dessutom har Nicke Nyfken och mannen med den gula hatten flyttat in *ler*, tivolit har flera spännande attraktioner – vad sägs om en spännande spökborg!!!

spokborg1.jpg

I själva parken finns flera matställen, övernattningsmöjligheter och en stor pool där man kan plaska och leka! Dessutom finns ett hemligt fort där man kan känna kalla krigets vindar blåsa – sägs det iallafall!

Tag bilen till Furuvik
 
 Från Uppsala, Avesta, Falun och Bollnäs åker ni på ungefär en timme, från Stockholm på ca en och en halv timme och från Sundsvall på ungefär två timmar.
Vi har en helt nybyggd parkering direkt utanför entrén.
Furuvik är väl skyltat från E4an. Parken ligger längs E4ans gamla sträckning längs kusten, en mil söder om Gävle (avfart från E4 Gävle syd, eller hotell Älvkarlen om ni kommer från söder).

Tag tåget till Furuvik
 
 Från augusti 2006 går det nu reguljära tåg till Furuviks perrong, 50 m. från entrén. För information om tider och priser – se länkar nedan.

Annars vill jag återigen tipsa om en webbplats där man kan lägga in sina träningar, tider, resultat och även rita upp egna rundor – medlemskap är gratis! Jag har tipsat om det tidigare här. Jag har återupptäckt den nu när jag har löprundor att skriva ut och planera!

Avslutar helgbloggen med ett ljuvligt recept jag testat från Arla. (för 4 personer)

jordgubbedessert.jpg

Jordgubbar, honung och rostade pinjekärnor på syrlig yoghurt

1 liter jordgubbar
4 dl Arlaköket medelhavsinspirerad matyoghurt
1 dl flytande honung
4 msk rostade pinjekärnor

Dela jordgubbarna i halvor. Häll upp matyoghurt i skålar. Lägg i jordgubbar och strö över pinjekärnor. Ringla över honung. Mums!

Bilder och kursiv text: Street, Furuvik, Arla

