Jag testade dessa häromveckan och de är perfekta på ett bord med plockmat men även som huvudrätt med en sallad. Det började med en leverans från ekolådan med massor av ruccola – jag är personligen inte överförtjust i den bittra eftersmaken hos ruccolan men jag ville verkligen hitta något annat att göra med den.

Jag scannade av kokböckerna och hittade ett recept i Under Valnötsträdet (Bergenström Anna) som jag kunde använda mig av – delvis – blir ju ofta så. Jag utgår från ett grundrecept och svävar ut en aning.

under-valnotstradet.jpg

Till 8 piroger ( om dom är stora – annars ca 12 mindre men då behövs mer smördeg)

4 rektangulära smördegsplattor – halvtinade
100g ruccola
200g fetaost
50g smält smör
1-1½ pressad vitlöksklyfta
ca 3 msk hackad timjan el oregano
3-5 msk hackad persilja
lite svartpeppar

1 uppvispat ägg t pensling

Hacka alla blad och kryddor och blanda samman dessa efter nogrann sköljning
(använd gärna salladsslunga för att få bort onödig vätska)
Blanda bladen med smulad fetaost, smält smör, vitlök och peppar.

Värm ugnen till 200 grader

Kavla ut degen och dela i två och se till att du har 2 fyrkanter – lägg ut lite av röran mitt på fyrkanten, pensla med ägg längs kanten oc vi ihop till trekanter – ägget ska fungera som klister så ta inte för mycket – man lär sig eftersom. Tryck till skarvarna med en gaffel! Pensla med ägg uppepå.

I ugn ca 25 min men passa noga i slutet!
Servera med en fräsch sallad eller tillsammans med annat plock!

fetaostpirog.jpg

Bild: ICA

