Marie: Vad var det jag sa, det regnar alltid på midsommarafton! Så även i år, åtminstone på oss som befann sig i västra Sörmland. Om det är orsakat av fuktigt midsommarväder eller om jag snappat åt mig baciller någonannanstans ifrån saknas bevis för, men oavsett, halsont och feber har jag!

Förr: Kommer ni ihåg när man var liten och blev sjuk. Jag fick magnecyl som krossades mellan ett par skedar och blandad med vatten. USCH! Var det penicilin så smakade det som kloakvatten ungefär (nej jag har inte provat men har min aningar…) när det numera brukar vara tuttifruttismak. Mamma hade även Vicks (salva) på bröstet på oss för att rensa i näsa och luftrör. Det bästa med att vara lite krasslig var att jag fick läsk (bubblor är skönt i halsen när man är förkyldig, visst!) och köttbullesmörgås av min mamma!

När det 2007 börjar sticka i halsen och ögonen känns varma, blir det alvedon, ipren och echinaforce. Om det sistnämnda fungerar tvistar de lärde men jag tycker ändå att förkylningen brukar backa. Mycket te för onda halsar och tillsist någonting som vi är alldeles för dåliga på numera; VILA!

UPPDATERING: SvD skriver idag 25/6 om just Echinea!

För barnen och allra helst August som lätt drar på sig infektioner (RS-virus som liten och nu precis dagisstart) är lite annorlunda. Mycket dryck, koksaltslösning, panodil och ipren växelvis, och blir det värre och sätter sig i bröstet har vi även ventolin att ta till. Jag är nog en sån där typisk mamma som klär på sina barn alldeles för mycket kläder, hellre för varm än förkyld!

forkylning.jpg
Salvia, vitlök, fläder, svartvinbär, citron och vitlök, eget collage med bilder från google

Jessica: Det regnade inte i Huddinge där vi befann oss men det hängde i luften. Våran lilla Dante var det redan förkylningsvarning på då han snarkat som en hel karl hela natten *ler* och med honom på kudden (inte under -även om han är som ett helt fång….blommor ibland) så är smittan inte långt borta! Så hur som helst kom halsontet som på beställning. Midsommardagen fullkomligen öste regnet ser – vi befann oss i Huddinge igen – men på dop denna gång. Huttrandes i en kall kyrka och därefter trängas många i ett hus där det bjöds på mat och fika – baciluskerna spreds bergis!

Jessica: Mina barn har astma så jag har lite andra mediciner jag använder, men koksalt o honungsvatten är mina favoriter annars- koksalt kan man använda massor av och även när jag tar till Nezerilen så använder jag koksalt efteråt – både på mig och barnen. I Tyskland lärde jag mig att lite eukalyptusolja kan få fart på den snorigaste, mest täppta näsan så det är ett tips jag gärna delar med mig av! På barnen har jag droppat lite på en haklapp som de haft på sig – sen börjar näsan rinna – ett av mina barn har varit öronbarn och då var det viktigt att få näsan otäppt! Varma fötter och mycket att dricka när man har en förkylning på gång – jessicas lag!

Här finns ett recept på förkylningste från Weleda.

