Nu är vi hemma igen från vår weekend på Gimo Herrgård. Om jag ska betygsätta utefter samma skala som DNs Hotellpatrull gör blir resultatet som följer:

Rummen: 4
Vi bodde i Kassörbostaden, ca 150 m från själva herrgården, som enligt uppgifter skulle vara helt nyrenoverad. Ja visst, det var fint, inte slitet, men nyrenoverat? Ett av de tre rummen var inrett i lite afrikanskt stuk med bla elefanter på tapeterna. Tema är trevligt. Inredningsdetaljerna Giraffen, Elefanten x 2 var mycket uppskattade av barnbarnen. De övriga två rummen kändes mer som typiska hotellrum.


Rummet med elefanterna, andra gäster på bild dock!

Utrymmen och aktiviteter: 4
Herrgården har en vacker övervåning med i klassisk herrgårdsstil. Matsalen var något mer intetsägande. Ibland kan det faktiskt bli för vitt. Några aktiviteter provade vi inte på, däremot utnyttjade vi gräsmattorna för kubbspel!

Service och atmosfär: 3
Här blir det väldigt skilda betyg. Personalen i receptionen kändes väldigt osäker. Det kändes rörigt vid ankomsten och det var ändå ingenting mot när vi skulle betala. Resesängarna som vi hade sagt till om till småbarnen var inte på plats när vi kom. Betyget höjs av den mycket trevliga tjejen som serverade oss hela kvällen vid middagen. Hon var trevlig, ödmjuk, otroligt serviceminded! Mycket trevligt arrangerat att 6 vuxna och 4 barn fick ett eget litet kryp in under middagen. Det tror jag uppskattades inte bara av oss utan även andra gäster 😉 Atmosfären är herrgårdslik och vid middagen var samtliga gäster uppklädda därefter.

Maten: 3
Maten var bra, men jag hade nog förväntat mig lite mer, med ny kökschef och utmärkelser. Återigen höjs middagens betyg pga personalens servicevilja! Frukosten var väl också okej. Jag kanske har höga krav men jag tycker att ska det bli ett högt betyg skall det vara; nybakat bröd (inte bake-off), färskpressad juice, helst tydligt märkt med ekologiskt och KRAV.


Sal på ovanvåningen där vi intog vårt kaffe efter middagen.

Prisnivå: 4
Priset för en herrgårdsweekend är humant, men att ta 50 % (635 kr) för en 9 år flicka i extrasäng tycker jag känns i överkant. (Yxtaholms slott tog 350 kr för barn). Dessutom fick vi ändå betala extra för hennes efterrätt.

Det var trevligt att åka hela familjen och fira mammas födelsedag och du var så fin i lördagskväll lilla mamma, ingen kan väl tro att du är 60 år fyllda!!

mammaojajja.jpg
Fotograf var min mamma och motivet är dotter och dotterdotter

