Jag vet inte hur jag ska beskriva den bild och känsla jag får i kroppen när jag läser om Gårdsbutiker.

Sommar, grusväg, kossor i hagen, cyklande barn, solsken, badbrygga, hängmatta, jordgubbar, sandaler, sommarpratare på P1, grillspett, metspö, saft med is och sugrör, korsord, gräslök, myggbett som kliar, badkläder på tork, solhatt, smultron på strå…

…och färska grönsaker i brun papperspåse från Gårdsbutiken!

Eftersom anmälan till KRAV’s Gårdsbutik-lista är frivillig är den inte komplett, men en bra bit på väg. Södermanland/Sörmland har än så länge bara EN listad Gårdsbutik. Jag hoppas att det blir fler, för där i krokarna kring Vingåker hoppas jag kunna handla ekologiskt i sommar!


Bild från Halner Gård på Gotland!

Morotssoppa
jag kör alltid utan recept när jag slänger ihop en soppa…man får gå lite på känslan helt enkelt.

morötter
nån palsternacka
buljong, gärna Renée Voltaires buljong!
salt och peppar
Matlagningsgrädde (går att utesluta naturligtvis men det blir lite krämigare med)

Skala morötter och palsternacka. Skiva i mindre bitar. Koka i buljong tills de är lagom mjuka. Sen kör jag med stavmixern tills det är finfördelat. På med kastrullen på spisen igen och tillsätt matlagningsgrädde efter önskemål. Krydda, gärna med färska kryddor eller varför inte med lite curry som passar bra till morotssmaken!
Färdigt att servera, helst till hembakat Binks bröd!

Bilder: Halner Gård, Google

