En önskedröm för många vore nog en sådan där härlig cornflakes-frukost som visas på reklamen på TV. När hela familjen sitter runt köksbordet och äter och skrattar i lugn och ro. Tyvärr är det sällan så, allra helst på vardagsmornarna. Barnen ska till skolan eller dagis, och föräldrar till jobbet eller kanske skolan de också!

Stora som små är trötta. Trötthet leder ofta till mindre bra humör, eller åtminstone lägre toleransnivå. Trötthet leder ofta till att saker och ting går i sakta mak, vilket i sin tur leder till förseningar och bråttom bråttom!

Vi har löst det så här:
Barnen äter sin frukost hemma. Stora flickan äter smörgås med leverpastej, ett glas mjölk och en yoghurt. Lillkillen äter en tallrik gröt.

Vi vuxna gör vår frukostsmörgås och tar med den till jobbet och äter den där på plats. (Min frukost har jag redan skrivit om, minns ni vardagslyxen med latten?) Jag varken kan eller vill kasta i mig när jag äter, varför jag tycker att detta fungerar utmärkt. Jag kan dock inte lämna huset på tom mage, varför jag antingen tar mig ett glas Proviva eller en kopp med yoghurt.

Vad gäller Proviva dricker jag med mangosmak just nu men har fått tips om svartvinbär – melon, som skall testas, så snart hyllorna på mitt ICA har fyllts på igen!! Yoghurten i vårt kylskåp är nästan alltid vaniljyoghurt 0,5 %. Den står där, redo att blandas till smoothie när andan faller på. Det är dock absolut vanligast på helgerna!

Men vad gör man om man inte är hungrig när man vaknar? Eller om barnen vägrar äta någonting innan skolan?
Ibland kan ett litet glas mjölk eller fruktjuice när man vaknar fungera som en liten aptitretare för den som annars inte vill ha något på morgonen.

Bra frukosttips hittar du här eller här!

Ett boktips av Jonas Borséen; Frukost och Brunch
eller av Fredrik Paulún och Oscar de Hoog.

Allt måste dock inte vara perfekt utan försök att lösa frukosten på bästa sättet för dig, och din familj. Kanske är barnen är små och äter sin frukost på dagis? Det går jättebra! Då kanske du får mer tid för din frukost hemma innan du väcker barnen? Kanske äter du frukost själv, och har DN eller Sydsvenskan över hela köksbordet?

Huvudsaken är ATT vi äter frukost, så vi får en bra start på dagen!

Bilder: Google och Bokus

