Det är min tur med helgblogg! Och vet ni vad jag ska göra den här helgen, jo jag ska åka till Barcelona! Troligen är jag redan på väg när ni läser detta! Vi har länge pratat om att åka till Barcelona men det har kommit saker emellan som tex en son! Nu är det första gången vi åker iväg ensamma, utan barn! Det kommer att kännas konstigt, men också alldeles underbart!

Sonen kommer att ha det bra hemma hos farmor. De känner varandra väl och vi är känner oss fullkomligt trygga att de kommer att ha det jättebra tillsammans! Stora tjejen är hos sin pappa denna veckan.

Barcelona, lördag-måndag. BARA vi, och vi ska promenera (i vuxentakt), shoppa (utan barnvagn) äta gott (i lugn och ro utan att en hårborste bankas i köksbordet, och dricka vin! Och framför allt, vi ska sova!!!!
Vi ska umgås bara jag och sambon och ha trevligt och mysigt tillsammans, och när vi sitter där på cafét och tittar på varandra ska vi känna varför just vi är tillsammans!

Fakta i korthet om Barcelona:
Barcelona är en stad och kommun belägen vid Kataloniens kust mellan floderna Llobregat och Besos mynningar, 160 kilometer söder om franska gränsen. Barcelona är huvudstad i den autonoma regionen Katalonien men även för provinsen Barcelona samt greveskapet Barcelonès. Invånarantalet uppgick år 2005 till 1 593 075. Inkluderas de närmaste förstäderna är invånarantalet ungefär 3 miljoner, med satellitstäder cirka 5 miljoner. Staden är Spaniens näst största stad efter Madrid samt den mest industrialiserade. Barcelona är även en av västvärldens mest tätbefolkade storstäder. Idag förknippas Barcelona främst med turism, staden besöktes av drygt 8 miljoner turister 2005. Katalanska är tillsammans med spanska officiellt språk. Barcelona är även känd som ”anarkismens huvudstad”.

FC Barcelona har tyvärr bortamatch när vi är där men jag gissar att vi kommer att besöka Camp Nou ändå!

Barcelona verkar vara i ropet i år, för inte mindre än 4 st kollegor har varit där senaste 2 månaderna. Jag har fått lite tips, på restauranter, barer, hotell och annat nyttigt vetande. Bland annat ska det finnas en champagnebar som har oförskämt billig champagne. Självklart ska vi äta tapas!!

Barcelona har turistbussar som går runt i staden. Man kan tydligen hoppa på och av lite som man vill. Jag tror att det blir vår söndagsutflykt. Kuska runt och titta på svärdheter, och hoppa av där vi vill titta lite mer!

Trevlig helg tillönskas alla Ettbraliv-läsare!

Bilder: Google

